Uważają, że lepiej koleją do Żnina z Inowrocławia niż z Szubina



W projekcie nowej Strategii Rozwoju Województwa pojawił się plan przywrócenie połączenia kolejowego z Bydgoszczy do Szubina, a następnie do Żnina. W opinii żnińskich miłośników kolei nie jest to najlepsze rozwiązanie, gdyż bardziej opłacało by się przywrócić połączenie Inowrocław – Żnin.

 

Największym przeciwwskazaniem w opinii Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Żninie jest fakt, że odcinek Szubin – Żnin został w 1993 roku rozebrany i jego reaktywacja niosła by bardzo duże koszty.  Pojawia się pytanie czy jest sens wydawać miliony złotych na studium wykonalności, które ma dotyczyć realizacji ponownej budowy linii kolejowej Szubin- Żnin. Warto dodać, że linia nie przebiega przez większe miejscowości, jedynie przez kilka wsi – pisze na blogu Aleksander Majewski, prezes Stowarzyszenia Miłośników Kolei. Taniej w jego opinii było by przywrócić ruch kolejowy do Żnina, ale przez Inowrocław – Dlaczego nie przywrócić do życia linii kolejowej nr 206, która do dziś łączy Żnin z Inowrocławiem? – pisze dalej.

 

Linia kolejowa Inowrocław – Żnin przebiega przez Barcin, który by na takim rozwiązaniu zyskał komunikacyjnie. Obecnie infrastruktura kolejowa umożliwia wykorzystanie w ruchu pasażerskim tylko odcinka Żnin – Barcin, w dalszym kierunku konieczne było by podjęcie prac remontowych.

 

W mojej opinii było by to dobre rozwiązanie. Ożywiło by inowrocławski dworzec, a miasto zyskało by na znaczeniu jako węzeł komunikacyjny – uważa inowrocławski radny Gustaw Nowicki, który jest zdania, że dzięki temu mieszkańcom Żnina dzięki przesiadce w Inowrocławiu będzie dużo łatwiej dotrzeć do Trójmiasta, Warszawy oraz na Śląsk.

 

Kolejne połączenia, to szansa na większą liczbę odwiedzających w Solankach i korzystających z oferty uzdrowiskowej miasta – dodaje Nowicki.

 

Jeżeli takie połączenie spotkało by się z zainteresowaniem, to mógłby być dobry pomysł. Nie mam rozeznania odnośnie potrzeb, dlatego uważam, że pierw przydała by się ankieta w tej sprawie – do inwestycji kolejowych trochę bardziej sceptycznie podchodzi już radny Jacek Olech z Inowrocławia, który uważa jednak, że to czy lepszym rozwiązaniem będzie połączenie kolejowe Żnina przez Inowrocław czy Szubin powinny pierw powstać niezbędne analizy-  Nie można wydawać pieniędzy w ciemno. Tego typu decyzji nie wolno podejmować z za biurka, nie mając rozeznania.

 

Do połowy lipca trwają konsultacje społeczne nad strategią wojewódzką. Być może samorządowcy zdecydują się zrewidować plany odnośnie połączenia ze Żninem.