Jesteśmy tuż po oddaniu do użytku linii tramwajowej do Fordonu, stąd też dzisiaj nikt nie planuje rozwoju sieci tramwajowej w tej dzielnicy. Nie oznacza to jednak tego, iż takowych koncepcji nie ma. O pewnym opracowaniu przypomina bloger Przemysław Majkowski (blog: PoBydgosku.pl).
Majkowski odnosi się bezpośrednio do przyjętego jesienią przez Radę Miasta Bydgoszczy dokumentu ,,Kształtowanie krajobrazu miasta Bydgoszczy”. Pojawia się tam bowiem założenie ewentualnego przebiegu linii tramwajowej do Starego Fordonu:
źródło:,,Kształtowanie krajobrazu miasta Bydgoszczy” po edycji przez: PoBydgosku.pl
Budowa takiego połączenia wymagałaby przedłużenia ulicy Akademickiej aż do samej ulicy Wyzwolenia. Na ile jest to realne? Wbrew pozorom bardzo i Fordon jest na takie zmiany w znacznej mierze przygotowany. Już teraz układ drogowy w okolicach stacji kolejowej Bydgoszcz Fordon daje jasno do zrozumienia, że nie jest to kształt docelowy tego skrzyżowania, a rezerwa terenowa między linią kolejową i blokami wybudowanymi w ostatnich latach pozwala też na własne oczy prześledzić przebieg początkowego odcinka takiego przedłużenia. Przecięcie ulicy Brzechwy w tak niewielkiej odległości od peronów kolejowych sprawia, że miejsce to zyskuje potencjał, by w przyszłości stać się dużym węzłem przesiadkowym między liniami tramwajowymi, autobusowymi i połączeniami kolei metropolitarnej. Takie połączenie sięgać mogłoby samej Chełmży w relacji przecinającej Ostromecko, Dąbrowę Chełmińską oraz Unisław – czytamy na blogu PoBydgosku.pl
Tak mogłaby przebiegać linia tramwajowa do Starego Fordonu:
Mapy Google, grafika przygotowana przez: PoBydgosku.pl
Patrząc realnie na fundusze unijne, w najbliższych latach może być ciężko pozyskać środki na budowę tramwaju do Starego Fordonu. W szczególności, że ratusz nawet nie proponował tej inwestycji do dofinansowania. Patrząc przyszłościowo warto jednak zadbać, aby decyzjami o zabudowie, nie zamknąć takiej możliwości w przyszłości.
We wspomnianym wcześniej dokumencie ,,Kształtowanie krajobrazu miasta Bydgoszczy” pojawia się dodatkowo zarys ewentualnego połączenia linii tramwajowej przebiegającej ulicą Gdańską, z pętlą Rycerska, przy dworcu PKP. Linia tramwajowa przebiegać miałaby wzdłuż ulicy Artyleryjskiej.