Droga wodna E70 może omijać Bydgoszcz

Fot: Paweł Zielke

Łącząca Antwerpię w Belgii z Kłajpedą na Litwie droga wodna E70 kojarzymy dzisiaj bezpośrednio dzisiaj z Kanałem Bydgoskim. Przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej nie wykluczają jednak, że w przyszłości droga wodna E70 mogłaby zmienić swój przebieg z ominięciem Bydgoszczy i Nakła nad Notecią.

W piątek ponownie w Bydgoszczy gościł sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna. Celem jego wizyty był udział w otwartym posiedzeniu Kujawsko-Pomorskiej Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego, której przewodniczy w tym roku Związek Pracodawców ,,Lewiatan”. Tematem posiedzenia był rozwój dróg wodnych.

 

Padły pierwsze konkrety

Tematem przewodnim posiedzenia była kaskadyzacja Wisły, dzięki której rzeka ta ma być żeglowna przez większość roku. Obecnie z tym nie jest najlepiej – na odbywający się dzisiaj Ster na Bydgoszcz część jednostek nie mogło przypłynąć z uwagi na niski poziom rzeki.

 

Pierwszą inwestycją zwiększającą żeglowność Wisły ma być budowa stopnia wodnego w Siarzewie w powiecie aleksandrowskim. Do tej inwestycji przygotowuje się spółka ENERGA. Wczoraj minister Jerzy Materna wyraził nadzieję, że prace budowlane związane z budową tego stopnia, ruszą już w 2019 roku. Materna zapowiedział, iż na zlecenie portu w Gdańsku powstać ma w niedługim czasie studium wykonalności dla całego rzeki Wisły.

 

– Trzeba zbudować dziewięć stopni, wtedy żeglowność będzie widoczna – przyznaje minister Jerzy Materna, który przyznał, że dwa podmioty chińskie są zainteresowane partnerstwem przy kaskadyzacji Wisły – Trzy tygodnie temu odbyło się spotkanie w Komisji Europejskiej, jeżeli inwestor zewnętrzny chce zainwestować na terenie Unii to musi być na to zgoda. Rozmawiamy dalej.

 

– Mamy nadzieje, że Bydgoszcz będzie wspaniałym portem multimodalnym – podkreślał Materna, dodając również, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa wspiera działania na rzecz lepszego skomunikowania trójmiejskich portów drogą kolejową z Bydgoszczą.

 

Droga wodna E70 może zmienić przebieg

Polska ratyfikując konwencję AGN zobowiązała się oprócz dróg wodnych E30 (Odra), E40 (Wisła w kierunku Białorusi) się również na zwiększenie żeglowności na drodze wodnej E70, która łączy Wisłę z Odrą przez Kanał Bydgoski i Noteć. Z powodu barier naturalnych uzyskanie na niej najwyższych klas żeglowności nie będzie możliwe.

 

Dzisiaj droga wodna E70 traktowana jest jako dalsza przyszłość, do realizacji po 2030 roku. Minister Materna zapytany o ewentualne koncepcje jej przebiegu przyznał – Jest to dzisiaj droga zabytkowa.

 

Przyznał on, iż rozważana jest koncepcja przebiegu drogi wodnej E70 przez Poznań rzeką Wartą z wcięciem do Wisły w okolicach Włocławka.