Kolej Wschodnia na akwarelach Gaetnera



W połowie XIX wieku powstała Królewska Kolej Wschodnia łącząca Berlin z Bydgoszczą. Natomiast w roku 1851 Eduard Gaertner namalował czternaście akwarel przedstawiających najważniejsze obiekty infrastrukturalne od Krzyża Wielkopolskiego do Bydgoszczy. Grupa pasjonatów z Piły chciałaby wydać książkę prezentującą dzieła Gaetnera.

Książka może mieć dużą wartość kolekcjonerską dla mieszkańców Bydgoszczy i Nakła nad Notecią. Najpierw ją trzeba jednak wydać, a na to potrzebne będą pieniądze. Potrzebna jest kwota ok. 15 tys. zł. Dlatego na portalu PolakPotrafi.pl prowadzona jest zbiórka, w ramach której udało się uzyskać już 44% potrzebnej kwoty.

 

Materiał filmowy promujący inicjatywę:

{youtube}Zhc-86g97jk{/youtube}

 

Recenzji wstępnej wersji książki dokonał dr. hab. Miron Urbaniak z Uniwersytetu Wrocławskiego, który napisał – Czytelnikom zdawać by się mogło, że o Królewskiej Kolei Wschodniej wiemy już wszystko, wszak to mityczna wręcz arteria kolejowa dawnych Prus, owiana sławą i różnymi legendami. Tymczsem książka Rafała Ruty i Macieja Usurskiego zaskakuje nietuzinkowym ujęciem tematu, w którym za główne źródło naszej wiedzy o infrastrukturze materialnej linii w połowie XIX w., posłużyły fotograficzne wręcz akwarele Eduarda Gaertnera. Autorzy wykorzystali w publikacji również dokumenty z polskich i niemieckich archiwów, ubarwiając całość interesującymi cytatami, m. in. z ówczesnej prasy, a rzeczywistość towarzyszącą Ostbahnowi w chwili uruchomienia z powodzeniem skonfrontowali z zachowanym współcześnie dziedzictwem Kolei Wschodniej. Dzięki wykorzystaniu bardzo różnorodnych źródeł publikacja ta w tym zakresie jest nowatorska, ponadto niezwykle cenna z uwagi na zupełnie nowe i dotychczas nieznane ustalenia z pogranicza historii oraz historii nauki i techniki. Nie mam też najmniejszych wątpliwości, że dzięki wysiłkowi Autorów nasza wiedza o początkach Kolei Wschodniej na ziemiach polskich została pogłębiona, a przy okazji praca ta zmusza również do refleksji nad przyszłością tej bogatej spuścizny kolejowej wykreowanej w latach 50. i 60. XIX w. na przeszło 700-kilometrowej trasie od Berlina aż do Królewca.”

 

Udało nam się od autorów uzyskać jeden z rysunków przedstawiających Bydgoszcz:

 

W książce znajdziemy również nawiązanie m.in. do mostu nad Brdą oraz stacji kolejowej w Nakle nad Notecią.

 

Zbiórka prowadzona jest pod linkiem: https://polakpotrafi.pl/projekt/kolej-wschodnia