Dzisiaj w Bydgoszczy dużo się dzieje – zjechały się zabytkowe autobusy z całej Polski, najstarszy pamięta jeszcze okres przed II wojną światową, odbywa się parada autobusów. Również dzisiaj komunikacja miejska jest bezpłatna. Warto poznać historię komunikacji miejskiej w Bydgoszczy, którą zapoczątkowało pojawienie się tramwajów.
Początki komunikacji miejskiej w Bydgoszczy sięgają końcówki XIX wieku, a dokładniej roku 1888, gdy firma Ingenieur Havestadt und Contag, uruchomiła pierwszą tramwajową linię konną. Linia oznaczona jako ,,A” łączyła dworzec kolejowy ze starówką i ulicą Poznańską. Na wyremontowanym nie tak dawno Moście Staromiejskim im. Jerzego Sulimy-Kamińskiego umieszczono symboliczną szynę, aby przypominała, iż kiedyś przez ulicę Mostową jeździły tramwaje. Przewozy organizowano za pomocą 4 wozów. Na Wełnianym Rynku doprzęgano dodatkowego konia, gdyż dalsza trasa przebiegała pod górkę.
Od 1896 roku przewozy na tej linii zaczęła wykonywać firma Allgemeine Elektriztats-Gesellschaft, już za pomocą tramwaju elektrycznego. Wcześniej z polskich miast, tramwaj elektryczny pojawił się tylko w Gdańsku. Rok później obsługę przejęła inna niemiecka firma i zbudowano linię ,,B”, która łączyła ulicę Gdańską, na wysokości koszar, z ulicą Toruńską. Trzecia linia ,,C” powstała w 1905 roku łącząc Wilczak z Bartodziejami, liczyła ona ok. 12 km. Wówczas przewozy liczyły prawie 3 mln pasażerów rocznie.
Po I wojnie światowej Bydgoszcz stała się ponownie miastem polskim. Władze miasta skupiały się w latach 20-tych na zwiększaniu liczby przewozów, które w 1930 roku były bliskie 6 mln pasażerów. W latach 1928-1930 miasto przejmowało obsługę linii od niemieckiej firmy. W 1936 roku linię ,,B” przedłużono przez ulicę Chodkiewicza do Lelewela, a następnie do Głowackiego.
Od 1937 roku po Bydgoszczy zaczęły jeździć autobusy. Funkcjonowały trzy linie:
Z ulicy Gdańskiej do Dworca PKP
Z Placu Kościeleckich na ulicę Toruńską
Z ulicy Kujawskiej do Szubińskiej.
Podczas okupacji, od 1943 roku trwały prace nad uruchomieniem linii trolejbusowych, podobnie jak w Gdyni. Linia trolejbusowa miała rozpoczynać się na lotnisku i następnie ulicą Poznańską, Wałami Jagiellońskimi, 3 Maja i Gdańska docierać na Osiedle Leśne. W 1944 sprowadzono z niemieckiego miasta Manheim (od 1991 roku miasto partnerskie Bydgoszczy) 4 trolejbusy. Inaugurację linii zaplanowano na 27 stycznia 1945 roku. Kilka dni wcześniej do Bydgoszczy weszła Armia Czerwona i w wyniku walk zniszczono ok. 80% trakcji trolejbusowej. Nikt nie podjął się już jej odbudowy. Trolejbusy trafiły do Gdańska, najprawdopodobniej zaś później do Gdyni.
Źródło: PopieramBydgoszcz.pl