Od czasu do czasu może się nam zdarzyć sytuacja, gdy nie będziemy mogli skasować biletu za pośrednictwem karty płatniczej, z powodu awarii systemu. Zdarzają się takie sytuacje może niezbyt ciężko, ale nie są one zbyt komfortowe, bowiem w przypadku spotkania z kontrolerem może być nieprzyjemnie.
Według zaleceń ZDMiKP powinniśmy w przypadku awarii terminalu wysiąść na kolejnym przystanku. W przypadku gdy nam się śpieszy, perspektywa czekania na przystanku na kolejny autobus może być denerwująca. Czasami można jednak spróbować problemy techniczne rozwiązać, o tym też jest ten artykuł.
W momencie, gdy widzimy niedziałający terminal, warto zrobić dla zabezpieczenia się zdjęcie terminalu telefonem, jako dowód iż faktycznie nie mogliśmy zakupić biletu, na wypadek gdyby podczas kontroli terminal zaczął działać prawidłowo (może się tak zdarzyć).
Dość często spotykana awaria ujawnia się w momencie, gdy wybierzemy interesujący nas bilet i przyłożymy kartę płatniczą, wówczas wyświetla się komunikat o ,,przerwie technicznej”. Po kilku sekundach terminal wraca do normy, ale po ponownej próbie zakupienia biletu mamy powtórkę sytuacji. W takim wypadku może pomóc kliknięcie ,,sprawdź swoje bilety”, przyłożyć kartę, następnie po tej czynności ponownie spróbować kupić bilet. Istnieje duża szansa, że się uda. Dlaczego tak jest? To jest pytanie do techników operatora systemu, ale taki trick działa.
Najgorzej, gdy wyświetli nam się komunikat ,,karta zatwierdzona”, wówczas jesteśmy uziemieni na wszystkie terminale oraz najprawdopodobniej również na automaty biletowe. Taki komunikat wyświetla się w sytuacji, gdy przekroczymy nasz indywidualny limit nierozliczonych przejazdów. Ktoś się oburzy, że przecież ma fundusze na koncie bankowym i nie czuje się przez to dłużnikiem. Niekiedy rozliczenia pomiędzy operatorem systemu, a bankami odbywają się z opóźnieniem, na co nie mamy jako klienci żadnego wpływu. W takiej sytuacji możemy się zgłosić do siedziby ZDMiKP przy ulicy Toruńskiej, z prośbą o zwiększenie limitu, ale jeżeli nie mamy czasu dojeżdżać w to miejsce, to musimy odczekać kilka godzin, aż zaległe transakcje zostaną rozliczone.
Przy tej okazji chciałbym po raz kolejny się upomnieć wobec radnych, aby regulamin w sytuacjach problemów technicznych wynikających z winy operatora systemu transakcyjnego, stawał po stronie pasażera.