PKP przedstawia swoje plany co do budowy wiaduktów nad torami i tunelu



PKP przedstawia swoje plany co do budowy wiaduktów nad torami i tunelu

Jak informowaliśmy jakiś czas temu PKP PLK rozważa modernizację linii kolejowej nr 18 na zachód od stacji Bydgoszcz Główna być może nawet do parametru 200 km/h. Z racji tego, że tory przebiegają przez obszar Miasta Bydgoszczy, kolejarze przygotowali koncepcje budowy tunelów bądź wiaduktów na torami.

O tym czy będzie przeprowadzana modernizacja do 200 km/h, czy np. tylko 160 km/h mają przesądzić trwające analizy przy okazji prac nad studium dla linii nr 18 i 203. Gdyby zdecydowano się na 200 km/h, to zgodnie z prawem konieczne byłoby zlikwidowanie przejazdów kolejowych. Taką prędkość rozważa się po 163 km linii kolejowej nr 18, czyli właściwie zaraz za stacją Bydgoszcz Zachód w kierunku zachodnim.

 

Około półtora kilometra od tej stacji mamy przejazd kolejowy wzdłuż ulicy Przejście. Kolejarze przygotowali już wstępną koncepcję budowy wzdłuż ulicy Przejście wiaduktu nad torami.

 

Niespełna kilometr dalej mamy kolejny przejazd wzdłuż ulicy Skośnej. W tym miejscu pojawia się dość ciekawe rozwiązanie, budowy drogi która rozpoczynałaby się przy ulicy Grunwaldzkiej, na skrzyżowaniu z ulicą św. Maksymiliana Kolbe, ta koncepcja wymagałaby wywłaszczenia kilku działek i wyburzenia budynków i stąd budowy tunelu pod torami do ulicy Podmiejskiej. To rozwiązanie pozwoliłoby zmienić status obecnego skrzyżowania Grunwaldzkiej ze Skośną i usprawnić komunikację z przemysłową częścią Osowej Góry.

 

Koncepcja dotycząca ulicy Skośnej / Grunwaldzka po lewej stronie.

 

Ostatnie przejście przebiega wzdłuż ulicy Czapla, tutaj PKP planuje budowę wiaduktu nad torami.

 

Mówimy póki co o dość odległej perspektywie, bowiem ewentualna modernizacja linii kolejowej nr 18 rozpocznie się za kilka lat. Na razie nie ma zabezpieczonego finansowania dla tej inwestycji, zwiększenie przepustowości linii do 200 km/h jest zawarte natomiast w planach tzw. Kolei Dużych Prędkości.

 

Realizacja zamierzenia dotyczącego tunelu w okolicach dzisiejszej ulicy Skośnej, będzie wymagało również zastanowienie się nad modernizacją skrzyżowania Grunwaldzkiej z Kolbego. Zważywszy, że budowa bezkolizyjnego przejazdu pod torami będzie wymuszona modernizacją linii kolejowej, to w przebudowie skrzyżowania być może będzie partycypować kolej. Warto się zastanowić zatem nad poszerzeniem tej koncepcji o dwupoziomowe skrzyżowanie tych ulic.