Jest decyzja środowiskowa dla budowy odcinka drogi ekspresowej S-10

W tym tygodniu Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wydała decyzję środowiskową dla realizacji odcinka drogi ekspresowej S-10 na odcinku Bydgoszcz – Toruń, oznacza to, że prace przygotowawcze decyzji dobiegają już końca i po znalezieniu finansowania będzie można rozpocząć już prace budowę.

Droga ekspresowa S-10 zyskała na tym odcinku miano drogi śmierci, z uwagi na to, że właściwie niemalże każdego tygodnia dochodzi do niej do wypadków, również z ofiarami śmiertelnymi. Odcinek Bydgoszcz – Toruń według przyjętej przez RDOŚ decyzji środowiskowej będzie liczył około 50 km. Od okolic Wypalenisk pobiegnie ona na południe od dzisiejszej drogi krajowej nr 10.

 

Odcinek rozpocznie się na węźle Stryszek, obejmując również budowę obwodnicy Brzozy wzdłuż drogi krajowej nr 25 na południe, dalej powstanie węzeł Emilianowo, z wjazdem do Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego, na wysokości Solca Kujawskiego węzeł Makowiska, praktycznie po wschodniej stronie Solca Kujawskiego węzeł Solec Kujawski, aż do węzłów pod Toruniem, gdzie droga S-10 docelowo będzie skomunikowana z autostradą A1.

 

Cały przebieg wybranego wariantu dostępny na grafice: https://www.gddkia.gov.pl/frontend/web/userfiles/articles/d/decyzja-srodowiskowa-dla-s10-byd_36755/S10_T_By_odc.%201%2C%202%20cz.1.jpg

 

Legenda do grafiki jest nieco myląca, planowany przebieg drogi ekspresowej S-10 oznaczony jest czerwoną grubą linią.

 

Co dalej?

Jak informowali kilka tygodni temu na zespole parlamentarnym przedstawiciele GDDKiA, w ciągu najbliższego czasu opinię co do planowanego modelu sfinansowania budowy odcinka z partnerstwa publiczno-prywatnego ma przedstawić Eurostat (organ statystyczny Unii Europejskiej), następnie planowane jest ogłoszenie po nowym roku (2021) przetargu na wyłonienie partnera prywatnego, który zbudowałby odcinek za swoje środki, w zamian za pobieranie przez 30 lat ze skarbu państwa opłaty za utrzymanie dostępności drogi.