Na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego dokonano ustalenia wstępnego przebiegu międzynarodowych dróg rowerowych EuroVelo 2 i 9. Droga EuroVelo 9 będzie przebiegać przez dużą szerokość Bydgoszczy, jest bowiem kilka jej koncepcji.
EuroVelo to projekt Europejskiej Federacji Cyklistów wspierany przez Unię Europejską. W toku prac nad koncepcją przebiegu tras przez nasze województwo toczone były konsultacje społeczne w samorządach. Bydgoskie środowisko rowerowe zabiegało, aby droga EuroVelo 9 przebiegała przez całą szerokość Bydgoszczy. Droga EuroVelo9 nazywana jest też ,,Bałtyk – Adriatyk” – biegnie przez Polskę, Czechy, Austrię, Słowenię, Włochy i Chorwację.
Według rekomendowanej przez autorów opracowania wykonanego na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego ta trasa powinna do Bydgoszczy wbiegać od północy przez Fordon a na zakolu przekroczyć Brdę i po południowym jej brzegu biec na zachód, po drodze przebiegając przez bydgoskie Stare Miasto, a dalej trzymać się Kanału Bydgoskiego. Ta orientacyjna koncepcja zakładać mogłaby wykorzystaniu Parku nad Kanałem Bydgoskim. Później już w powiecie bydgoskim droga odbijałaby na południe Łochowo i Rynarzewo, a dalej do Łabiszyna. Alternatywne koncepcje zakładają odbicie na południe nieco szybciej.
Na czerwono rekomendowany przebieg
Droga EuroVelo2 zaczyna się w Irlandii i biegnie przez Wielką Brytanię, a następnie już na kontynencie przez Holandię, Niemcy, Polskę, Białoruś, aż do stolicy Rosji Moskwy. Według opracowanej koncepcji miałaby biec z Torunia, przez Gniewkowo, Inowrocław, do Pakości, na zachód od której łączyłaby się z EuroVelo 9. Alternatywna koncepcja zakłada przebieg tej drogi od Włocławka prze Kruszwicę i Janikowo do Pakości.
Szerzej o opracowanej koncepcji dróg EuroVelo napiszemy w przyszłym tygodniu.