Budowa torów kolejowych do Portu Lotniczego Bydgoszcz niewątpliwie przyczyniłaby się do jego rozwoju, poprzez poprawienie jego dostępności komunikacyjnej wśród mieszkańców województwa, ale też ten projekt zrewolucjonizowałby transport kolejowy w regionie, bowiem szacuje się, że można by o kolejne minuty skrócić podróż pociągiem z Torunia do Bydgoszczy. Władze województwa zleciły opracowanie dokumentacji technicznej dla tego zadania.
Koncepcja nie jest nowa, bowiem budowę linii kolejowej z Solca Kujawskiego do Portu Lotniczego, a następnie Trzcinca rozważano w ramach realizacji projektu BiT City w latach 2007-2013, opracowując nawet wstępną dokumentacje projektową. Ostatecznie koncepcja BiT City się jednak zmieniła i projekt nie został zrealizowany.
Koncepcja ma jednak szansę powrócić, bowiem 23 września Zarząd Wojewódzki zatwierdził do realizacji zlecenie dokumentacji projektowej, przy udziale środków unijnych z perspektywy 2014-2020 (faktyczne rozliczenie do końca 2023 roku). Do końca 2023 roku planuje się opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla realizacji I etapu inwestycji pomiędzy Trzcincem a Portem Lotniczym, która pozwoli na zlecenie prac budowlanych. Również do końca 2023 roku powinno powstać Studium Teczniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe dla II etapu z Portu Lotniczego do Solca Kujawskiego. Nie będzie to co prawda jeszcze projekt budowlany, ale w ramach STEŚ powinien być wybrany dokładny przebieg linii kolejowej oraz uzyskana decyzja środowiskowa, stąd też będzie można zlecić budowę torów w trybie ,,zaprojektuj i buduj”.
Kluczowym pytaniem pozostaje kwestia finansowania prac budowlanych po 2023 roku, być może będą one elementem inwestycji z nowego budżetu Unii Europejskiej na lata 2021-2027, na dzisiaj jednak trudno o tym przesądzać. Decyzja o opracowaniu dokumentacji, to jednak dość kluczowy krok w kierunku realizacji predsięwzięcia.