Cztery koncepcje skomunikowania naszego regionu z Litwą i Białorusią

Fot: GDDKiA

Fot: GDDKiA

Powstało studium korytarzowe dotyczące dalszego przebiegu drogi ekspresowej S-5 na odcinku północnym. W ramach tego studium wytyczono cztery potencjalne warianty przebiegu tej drogi pomiędzy Nowymi Marzami (węzeł autostrady A1) a Ostródą. Po realizacji któregoś z tych wariantów powstanie szybka droga łącząca Ostródę z Wrocławiem (omijająca Bydgoszcz obwodnicą)

 

Niezależnie od wyboru wariantu realizacja inwestycji pozwoli skomunikować budowany obecnie kujawsko-pomorski odcinek drogi ekspresowej S-5 i autostradę A1 z drogą S-7 na wysokości Ostródy oraz drogami S-51 i S-16 w kierunku Ełku, skąd będziemy mogli kontynuować drogą S-61 podróż na Litwę lub drogą S-16 do Białegostoku lub na Białoruś.

 

Zaproponowane w wyniku studium korytarzowego warianty zakładają przebieg S-5 bądź w okolicy Rogoźna i Iławy, bądź też Świecia nad Osą i Nowego Miasta Lubawskiego. Jak informuje GDDKiA – Studium Korytarzowe potwierdziło zasadność budowy drogi ekspresowej S5 na odcinku pomiędzy S7 (Ostróda) i A1 (Nowe Marzy). Przygotowane Studium Korytarzowe pozwala podjąć decyzję o konieczności dalszego procedowania tej inwestycji w postaci Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego.

 

 

Grafiki ze studium korytarzowego

 

Trudno jest dzisiaj jednak oszacować, kiedy realizacja inwestycji może się rozpocząć. Kluczowe będzie zapewnienie finansowania dla tej inwestycji.

 

Od poniedziałku przejezdny jest już odcinek od Poznania do Szubina. Odcinek od Szubina do Białych Błot powinien zostać oddany najprawdopodobniej w 2022 roku. Odcinek od Białych Błot do Tryszczyna być może uda się ukończyć jeszcze w tym roku, przez co powstałby cały odcinek obwodnicy Bydgoszczy, bowiem odcinek Tryszczyn – Aleksandrowo oddany został w 31 grudnia 2019 roku. Na dokończenie kolejnych odcinków do Nowy Marz poczekamy do lat 2022-2023.

 

Wkrótce przedstawimy analizę dotyczącą przebiegu potencjalnych dróg z Wrocławia do Czech.