Pierwsze sygnały wskazujące, że trasa W-Z nie zostanie rozbudowa z Krajowego Programu Odbudowy



Wizualizacja skrzyżowania na W-Z

W ramach Funduszu Odbudowy Europy po pandemii COVID-19 (Next Generation UE) do Polski ma trafić 750 mld zł – prezydent Bydgoszczy jasno komunikuje, iż chciałby część z tej puli przeznaczyć na modernizację trasy W-Z, w tym budowę bezkolizyjnych skrzyżowań z Gdańską, Sułkowskiego i Wyszyńskiego. Bydgoszcz chciałaby też zmodernizować z tego funduszu ulicę Nakielską. Płyną do nas pierwsze sygnały z których wynika, że możemy się mocno rozczarować.

 

W ubiegłym tygodniu rząd opublikował projekt Krajowego Programu Odbudowy – w tym liczącym ponad 230 stron dokumencie nie wskazano jeszcze jednak żadnych konkretnych inwestycji, nie wskazano też potencjalnej alokacji z puli 750 mld zł na inwestycje drogowe. Co zatem z tego dokumentu wynika?

 

1. Priorytetem jeżeli chodzi o inwestycje drogowe będą obwodnice w przebiegu dróg krajowych, czyli wyprowadzanie ruchu z terenów zabudowanych – wskazuje się nawet założenie wybudowania 70 km obwodnic. Półtora roku temu rząd zapowiedział program budowy 100 obwodnic, wskazywano już wówczas, że będzie on realizowany w ramach Funduszu Odbudowy Europy. W kujawsko-pomorskim z tego programu mają powstać m.in. obwodnice; Strzelna, Nowej Wsi Wielkiej czy Kruszwicy. Czy rozbudowa trasy W-Z, w te założenia by się wpisała? Raczej mało prawdopodobne.
2. Drugi widoczny w założeniach priorytet to poprawa bezpieczeństwa, co oznacza np. doświetlanie przejść dla pieszych i instalacja urządzeń rejestrujacych łamanie przepisów ruchu drogowego – w zapisach wskazano jako cel instalację 300 fotoradarów.
3. Wskazuje się, że projekty dotyczące infrastruktury drogowej miałaby wdrażać Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, co może sugerować, że inwestycje drogowe wskazywane przez samorządy, nie będą w ramach Funduszu Odbudowy Europy brane pod uwagę.

Na razie mówimy tylko o projekcie Krajowego Programu Odbudowy, którego konsultacje społeczne się właśnie rozpoczęły. Kwestie na które zwracamy uwagę mogą być zatem przedmiotem dyskusji, doprecyzowania, czy nawet zmian, aby np. zwiększyć grono potencjalnych beneficjentów na samorządy.

 

Równolegle prowadzone są konsultacje nad Umową Partnerstwa Polski z Unią Europejską w ramach funduszy strukturalnych na lata 2021-2027, wkrótce ruszą też negocjacje programów operacyjnych, w tym krajowego infrastruktura i środowisko oraz Regionalnego Programu Operacyjnego dla kujawsko-pomorskiego.