Przez lata polityka rozwoju logistycznego województwa prowadzona przez Samorząd Województwa opierała się w głównej mierze o plany związane z transportem wodnym. Decyzja sprzed ponad dwóch tygodni o unieważnieniu decyzji środowiskowej dla budowy stopnia wodnego w Siarzewie tymi planami wręcz wstrząsnęła. Na ubiegłotygodniowej sesji Sejmiku Województwa marszałek Piotr Całbecki przyznał, że perturbacje z tym związane mogą opóźnić plany o 4 lata.
– Decyzje podjęte przez ministra środowiska dotyczące Siarzewa, należy to podkreślać, uzmysławiają nam jak ważne było rozdzielenie działań dotyczących Emilianowa – komentuje sprawę radny wojewódzki Roman Jasiakiewicz, jednocześnie członek stowarzyszenia Nowy Bursztynowy Szlak, którego celem jest propagowanie rozwoju Węzła Logistycznego Bydgoszcz.
O postawienie na rozwoju tzw. suchego portu przy stacji Bydgoszcz – Emilianowo zabiegają bydgoskie środowiska. Powołana przed rokiem spółka Terminal Intermodalny Bydgoszcz – Emilianowo liczy, że uda się terminal w pierwszym etapie uruchomić na 2026 rok. Obecnie spółkę tworzą: Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, grupa PKP oraz Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny.
Zdaniem Jasiakiewicza z punktu widzenia województwa najrozsądniejsze byłoby zaangażowanie się w ten projekt w większym stopniu – Mnie interesuje Emilianowo, mnie interesuje port multimodalny, gdzie nacisk musi być coraz większy i bardziej zdecydowany. Również dzisiaj w kuluarach z członkami naszego klubu wspominałem, że warto byłoby podjąć uchwałę sejmiku, aby wyrazić wolę przystąpienia do spółki Emilianowo ze strony Samorządu Województwa.
Jasiakiewicz kończy rozmowę z nami stwierdzeniem, że dobrze, iż były środowiska, które przez te lata zabiegały o właściwą rangę Emilianowa – Mieliśmy rację krótko mówiąc