Trzy województwa bez projektów do Kolej Plus. W tym kujawsko-pomorskie



Trzy województwa bez projektów do Kolej Plus. W tym kujawsko-pomorskie

Przez drugi etap programu Kolej Plus przeszło 47 projektów kolejowych o wartości około 18 mld zł, z tego rządowego programu planuje się wydatkować 5,6 mld zł, stąd też jeżeli jego pula nie zostanie zwiększona, to nie wszystkie zadania załapią się na dofinansowanie. Najwięcej projektów złożyło województwo śląskie, aż 15, po 5 wpłynęło zaś z województw: małopolskiego, wielkopolskiego i lubelskiego. Do tego etapu nie dotarł natomiast żaden projekt z województw: kujawsko-pomorskiego, pomorskiego i zachodniopomorskiego.

– Gratuluję wnioskodawcom, których projekty przeszły do kolejnego etapu Kolej Plus. Z zadowoleniem przyjmujemy tak duże zainteresowanie samorządów Programem. To pokazuje, że kolej jest ważnym elementem w rozwoju regionów. Naszym celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu. Na takie działania z Programu Kolej Plus polski rząd przeznaczy 5,6 mld zł – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

 

Pierwszy etap zakończył się w ubiegłym roku, wówczas z naszego województwa przeszło kilka projektów. Drugi etap zakładał złożenie do 24 listopada br. wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych. W oparciu o te studia wkrótce powstanie lista rankingowa projektów, które otrzymają z budżetu państwa dofinansowanie na realizację.

W województwie kujawsko-pomorskim przetarg na takie studium rozpisano jedynie dla koncepcji: Bydgoszcz – Koronowo – Sośno – Więcbork – Sępólno Krajeńskie-Chojnice. Nie udało się jednak uzyskać wystarczającego budżetu na jego rozstrzygnięcie. Mniejsze samorządy mocno miały ograniczone możliwości finansowe, natomiast Województwo Kujawsko-Pomorskie swoje wsparcie zaproponowało na niezbyt wysokim poziomie.

Dla pozostałych projektów, które przeszły pierwszy etap nawet nie rozpisano przetargu, a były to m.in. linie: Inowrocław – Barcin – Żnin oraz Bydgoszcz -Szubin – Żnin.

 

Żnin i Świecie będą bez kolei

Jednym z założeń rządowego programu Kolej Plus było przywrócenie połączeń kolejowych do miast powiatowych, które znajdują się poza siecią kolejową. W naszym województwie wskazano na Żnin i Świecie, które miały być w tym programie przez rząd szczególnie preferowane. Jeżeli chodzi o odbudowę linii Terespol Pomorski – Świecie, to lokalne samorządy projektu nawet nie zgłosiły, choć PKP PLK planując modernizację inii kolejowej nr 131 zaplanowało koncepcję rozwidlenia na Świecie. W przypadku projektów żnińskich, samorządy nie podjęły się opracowania studium.

 

Program Kolej Plus zakłada dofinansowanie zadań kolejowych w 85% wartości projektów z budżetu państwa.