Radny apeluje do marszałka o zabezpieczenie środków europejskich na linie kolejową do lotniska



Koncepcja budowy linii kolejowej Solec Kujawski – Port Lotniczy Bydgoszcz – Trzciniec nie raz pojawiała się w wypowiedziach marszałka Piotra Całbeckiego, który wskazywał, że skróciłaby ona podróż z Bydgoszczy od Torunia. W ramach kończącej się perspektywy finansowej Unii Europejskiej miała nawet powstać dokumentacja projektowa, tak się jednak nie stanie i koncepcja nadal jest rozważana do realizacji, ale w bliżej nieokreślonym terminie.

Z wystąpieniem do marszałka województwa w tej sprawie wyszedł radny wojewódzki Michał Krzemkowski z Bydgoszczy – apeluję do Pana, by już dziś podjął Pan działania, mające na celu zmianę programu FEdKP i przeznaczenie środków na tę inwestycję. Praktyka stosowana w innych województwach wskazuje, że istnieje możliwość, by sfinansować to przedsięwzięcie ze środków EFRR, jako liniowego projektu kolejowego o znaczeniu regionalnym, istotnego dla polityki transportowej Województwa. Jest to bez wątpienia inwestycja bardzo kosztowna, ale jej ekonomiczna i społeczna zasadność są niewątpliwe z uwagi na rozwój Portu Lotniczego, który rozwija po okresie pandemii swoją siatkę połączeń, a także permanentny rozwój Bydgoskiego Parku Przemysłowo– Technologicznego, który jest miejscem pracy dla kilku tysięcy ludzi. Ponadto, przyszłe perspektywy zapotrzebowania na kolejowy transport pasażerski wynikają ze starań, m.in. Samorządu Województwa, o to by Bydgoszcz została uznana za węzeł logistyczny transeuropejskiej sieci TEN-T, a także planowanej budowy w sąsiedztwie BPP-T Terminala Intermodalnego Bydgoszcz-Emilianowo oraz towarzyszącego mu Parku Przemysłowego w ramach Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej – pisze radny – Argumentów jest wręcz wystarczająco dużo. Rzecz w tym, żeby tego tematu nie przespać w obecnej perspektywie finansowej i okresie obowiązywania niedawno uchwalonej Strategii Rozwoju Województwa.- dodaje Krzemkowski.

 

PKP PLK w odpowiedziach nam udzielanych wskazuje, że rozważa realizację budowy tej linii kolejowej w strategii a lata 2021-2030 z perspektywą do 2040, ale warunkiem jest znalezienie na szczeblu wojewódzkim finansowania.