Sejmik Województwa na poniedziałkowej sesji wyraził swoje oczekiwania co do przebiegu Kolei Dużych Prędkości, w uwzględnieniu planów rządowych, Sejmik wyraził oczekiwanie, aby zbudować nową linię, która połączy największe miasta województwa kujawsko-pomorskiego. Ponadto pojawia się oczekiwanie dalszej rozbudowy infrastruktury na zachód, aby nasze województwo było głównym traktem łączącym Szczecin z CPK i Warszawą.
Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego domaga się uwzględnienia w koncepcji budowy Kolei Dużych Prędkości w Polsce, dodatkowej nowej linii biegnącej od planowanej linii nr 5 (łączącej CPK przez Płock i Grudziądz z Trójmiastem) przez Włocławek i Toruń do Bydgoszczy. Nowa linia pozwoli na realizację w najwyższym standardzie na całej trasie, relacji Warszawa/Centralny Port Komunikacyjny – Włocławek – Toruń – Bydgoszcz – czytamy w stanowisku Sejmiku Województwa.
Rządowa koncepcja zakłada budowę linii kolejowej, która z dużych miast kujawsko-pomorskiego zahaczy tylko o Grudziądz. Włocławek, Toruń i Bydgoszcz miałyby być z tą linią skomunikowane obecną linią nr 18, która ma przejść modernizację, ale maksymalnie do 160/h, choć nie wszędzie z uwagi na geometrię położenia linii jest to możliwe – Rozwiązanie takie nie może być zaakceptowane zarówno ze względów funkcjonalnych (relatywnie niska prędkość szlakowa nieprzekraczająca po modernizacji 160 km/h oraz brak możliwości bezkolizyjnego łączenia ruchu pasażerskiego w ramach KDP, pasażerskiego w przewozach regionalnych oraz ruchu towarowego), jak też wizerunkowych (linia o tak niskiej randze deprecjonuje obydwa ośrodki stołeczne na tle pozostałych stolic województw, znacząco obniżając ich konkurencyjność) – napisano w stanowisku Sejmiku – W szczególności poddaje się pod rozwagę celowość wytyczenia relacji Warszawa/CPK – Szczecin z wykorzystaniem postulowanej linii z Włocławka do Bydgoszczy, poprzez jej przedłużenie w kierunku Szczecina przez Piłę i Stargard. Taka relacja nie tylko zapewni najszybsze połączenie Szczecina z CPK oraz Warszawą ale także nada impulsy rozwojowe tej części kraju, która wciąż należy do obszarów niewystarczająco obsłużonych komunikacyjnie.
Sejmik przyjął to stanowisko bez głosów sprzeciwu, przy dwóch głosach wstrzymujących ze strony radnych PiS, w tym bydgoski radny Michał Krzemkowski.
W maju stanowisko domagające się budowy szybkiej kolei do Bydgoszczy przyjęła też Rada Miasta Bydgoszczy.