Bydgoskie lokomotywy hybrydowe mogą zrewolucjonizować polską kolej

Bydgoskie lokomotywy hybrydowe mogą zrewolucjonizować polską kolej

Spora część linii kolejowych w Polsce jest zeelektryfikowana, są jednak odcinki bez dostępu do sieci trakcyjnej, wówczas przewoźnicy zazwyczaj wymieniają na trasie lokomotywy na spalinowe, co wiąże się z dłuższym postojem na stacji. PKP Intercity liczy, że lokomotywy hybrydowej bydgoskiej PESA rozwiążą ten problem. W poniedziałek w PESA gościł wiceprezes PKP Intercity i wiceminister aktywów państwowych.

– Lokomotywa spalinowo-elektryczna, produkt absolutnie innowacyjny, ponieważ my takiego produktu nie mieliśmy i wiem, że PESA także stworzyła nowe rozwiązania techniczne. Te rozwiązania techniczne spalinowo-elektryczne będą mogły poruszać się na trasie niezeelektryfikowanej z prędkością do 120 km/h na godzinę, a w przypadku trasy zeelektryfikowanej do 160 km/h. Znakomicie pozwolą nam obsługiwać dłuższe relacje łączone – wyjaśniał wiceprezes PKP Interity Tomasz Gontarz podczas konferencji prasowej.

 

Sam system spalinowo-elektryczny to nic nowego, ale rozwiązanie nazywane przez PESA Dual Power wyróżnia się właśnie tymi prędkościami, które przytoczył wiceprezes PKP Intercity.

 

– Jest to lokomotywa bardzo nietypowa i dotychczas niespotykana na polskim rynku, bo PESA od lat buduje lokomotywy z silnikami dojazdowymi, ale tutaj proszę zauważyć, że ten silnik spalinowy pozwala na osiąganie dużych prędkości, pociągnięcie dużego składu z dużą prędkością – uzupełnia wiceprezes PESA Maciej Maciejewski.

 

 

 

 

Kontrakt na lokomotywy hybrydowe Dual Power PKP Intercity zawarła w ubiegłym roku i jest on obecnie realizowany. Wiceprezes Gontarz przyznał, że obecnie wartość trzech kontraktów realizowanych przez PKP Intercity w PESA przekracza miliard złotych.

 

W PESA gościł w poniedziałek też wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki – Życze wszystkim polskim zakładom takim jak PESA, żeby kontaktom realizowanym dla firm jak PKP Intercity, aby mogły wygrywać rywalizację na rynkach międzynarodowych, jak najskuteczniej rozpychać się w innych krajach, wygrywać przetargi wchodzić na rynki, aby być większym silniejszym, dla ludzi którzy tutaj pracują, dla regionu i dla całej Polski.

 

Gościom zaprezentowano również w akcji lokomotywę wodorową.

 

[iframe width=”419″ height=”236″ src=”https://www.youtube.com/embed/HekDTsvHMO4″ title=”YouTube video player” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share” allowfullscreen ]