Piątka Portalu Kujawskiego (raport przedwyborczy)

Piątka Portalu Kujawskiego (raport przedwyborczy)

W październiku 2019 roku, tuż przed wyborami parlamentarnymi, zaproponowaliśmy kandydatom na posłów Piątkę Portalu Kujawskiego, było to naszym zdaniem pięć ważnych dla regionu spraw, którymi należało się w kończącej się za kilka tygodni kadencji zająć. Przygotowaliśmy dzisiaj raport podsumowujący po czterech latach. Za dwa tygodnie zaproponujemy postulaty na nową kadencję, z którymi wyjdziemy do kandydatów.

 

Patrząc na ostatnie lata to Piątka Portalu Kujawskiego była chyba jedyną próbą zachęcania do współpracy ponad podziałami wszystkich kandydatów z okręgu bydgoskiego.

 

Tak się prezentowała:

 

Spoglądamy po 4 latach

 

1. Budowa drogi ekspresowej S-10 w całym przebiegu, czyli także od Bydgoszczy na zachód do Szczecina.

 

Odcinek Bydgoszcz – Toruń jest już po wyborze wykonawców, środki na realizację inwestycji są zabezpieczone w budżecie, pierwsi wykonawcy złożyli wnioski o wydanie decyzji ZRID, która poprzedzi rozpoczęcie prac budowlanych.

 

W przypadku odcinka Bydgoszcz – Wyrzysk czekamy na uprawomocnienie się decyzji środowiskowej, zadanie jest planowane do realizacji do 2027 roku, na dzisiaj nie ma jednak jednoznacznie zapewnionego finansowania, więc ten element nadal wymaga zainteresowania.

 

2. Zabezpieczenie finansowania dla skutecznego przeciwdziałania zagrożeniom środowiskowym na terenach byłego Zachemu.

Jedyny istotny element jaki się pojawił w tej kadencji to uchwalona dosłownie kilka tygodni temu specustawa, która ma pozwolić zrobić za środki z KPO szczegółową inwentaryzację. Ustawa nie została jednak uchwalona w consensusie, budzi pewne kontrowersje, zatem trudno uznać ten punkt za zrealizowany. Ponadto nie zabezpieczono jeszcze środków finansowych.

 

3. Rozpoczęcie modernizacji linii kolejowej nr 18 na zachód od Bydgoszczy wraz z elektryfikacją linii nr 203 od Piły do Krzyża, dla lepszej dostępności komunikacyjnej ze Szczecinem.

 

Po wyborach na zlecenie PKP PLK przygotowano studium dla tej inwestycji, która jest rozważana do realizacji do 2030 roku, w najnowszej wersji Krajowego Programu Kolejowego to zadanie znajduje się daleko na liście rezerwowej. Ten element wymaga zatem nadal dużego zaangażowania.

 

4. Bydgoszcz w sieci bazowej TEN-T, terminal intermodalny Bydgoszcz.

 

Jest to chyba najbardziej charakterystyczny projekt jaki realizowany jest ponad podziałami politycznymi. Już po wyborach powołano spółkę celową Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo, do której obok spółek państwowych przyłączyła się też spółka podległa Miastu Bydgoszcz. Spółka oczekuje wciąż na kluczowe decyzje. Planuje się uruchomienie terminalu do 2027 roku.

 

Działania dotyczące zmiany statusu węzła bydgoskiego na sieć bazową TEN-T toczyły się też w Parlamencie Europejskim.

 

5. Rozpoczęcie budowy obwodnic, jako początek modernizacji drogi krajowej nr 25.

 

Na odcinku południowym z Bydgoszczy do Inowrocławia, planowane są dwie obwodnice. Obwodnica Brzozy, która będzie elementem budowy odcinka Bydgoszcz-Toruń drogi S-10, czyli to jest już w realizacji. Przygotowywana jest też budowa obwodnicy Nowej Wsi Wielkiej, już z mniejszym zaawansowaniem. Na południe od Inowrocławia przygotowywana jest też obwodnica Strzelna. Na tym odcinku pozostaje jeszcze zatem kwestia obwodnicy Złotnik Kujawskich, która na razie nie ma ram czasowych do realizacji.

 

Jeżeli chodzi o północny odcinek to powoli realizowany jest proces inwestycyjny dla obwodnic Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego. Z powodu pojawiających się opóźnień w harmonogramach, tego tematu nie można uznać za zrealizowanego.

 

Wśród wybranych do Sejmu i Senatu osób popierających to zestawienie znajdują się posłowie: Paweł Olszewski (Koalicja Obywatelska), Łukasz Schreiber (PiS), Bartosz Kownacki (PiS), Jan Szopiński (Lewica) oraz senator Andrzej Kobiak (KO).

 

Podsumowując

Największy przełom mamy w kwestii budowy drogi ekspresowej S-10, mówimy jednak o odcinku Bydgoszcz – Toruń – ten temat można by w dużej mierze już zamknąć, wciąż jest wiele do zrobienia jednak już na zachodnim odcinku w kierunku Szczecina. W miarę widoczny postęp mamy też w temacie Emilianowa i TEN-T. Jako umiarkowany postęp możemy określić natomiast obwodnice na drodze krajowej nr 25. Postęp w pozostałych elementach wydaje się niezbyt satysfakcjonujący.

 

W praktyce tworząc nową listę, będziemy musieli zacząć od przepisania niemal całej listy z października 2019 roku.