Sejmik Województwa zaktualizował po konsultacjach społecznych Plan Zrównoważonego Transportu Zbiorowego dla Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Zmiana nie przynosi większych zmian, marszałek Piotr Całbecki zapowiedział, że na wiosnę odbędzie się szersza dyskusja już o nowym dokumencie.
Plan Zrównoważonego Transportu Zbiorowego to ważny dokument, bowiem on reguluje zarówno jakie linie kolejowe o charakterze regionalnym funkcjonują oraz jakie linie autobusowe są dotowane przez województwo. Obowiązujący plan transportowy obowiązuje od 2014 roku. Dokument ma zatem 9 lat, z tego też powodu na początku roku Najwyższa Izba Kontroli zaleciła aktualizację planów.
Zaproponowana radnym korekta zakładała dopisanie nowego planowego połączenia kolejowego pomiędzy Aleksandrowem Kujawskim – Ciechocinkiem, co ma być wymogiem do tego, aby PKP PLK podjęło inwestycję na tym szlaku. Plan Transportowy w nowym zapisie ma być wyrażeniem deklaracji przez Województwo Kujawsko-Pomorskie, iż jest zainteresowane obsługą linii komunikacyjnych na tej trasie. W aktualizacji zapisano też linie nr 356 Bydgoszcz – Szubin – Kcynia oraz 281 od Chojnic przez Sępólno Krajeńskie, Nakło do Kcyni – jak tłumaczono, w celu dalszych rozmów o ewentualnym sfinansowaniu modernizacji z PKP PLK.
Dyrektor Wiktor Plesiński z Urzędu Marszałkowskiego zapowiedział, że w przyszłym roku powstanie projekt nowego kompleksowego planu transportowego, który zostanie poddany szerokim konsultacjom społecznym.
W czasie dyskusji dowiedzieliśmy się, że obecnie najbardziej deficytową linią w kujawsko-pomorskim jest Wierzchucin – Szlachta, gdzie do pasażera dopłaca się 259 zł, jest to jedyna nataka linia. W przypadku najlepszych linii jak np. Bydgoszcz – Piła dopłaca się tylko 18,27 zł do pasażera, w przypadku trasy Bydgoszcz – Toruń jest to mniej niż 15 zł dopłaty.