W przyszłą środę Rada Miasta Bydgoszczy planuje uchwalić budżet miasta na 2024 rok. Projekt zaprezentowany przez prezydenta Rafała Bruskiego zakłada blisko 0,5 mld zł na inwestycję – największe planowane wydatki to m,in. budowa nowej zajezdni tramwajowej na ponad 50 mln zł, modernizacja torowisk tramwajowych w związku z budową torowiska na Moście Kazimiera Wielkiego na 21,6 mln zł, na modernizację dróg lokalnych przy udziale rządowych środków przewidziano 22,8 mln zł.
W przyszłym roku dalej będą realizowane zadania związane z rozszerzeniem strefy płatnego parkowania co kosztować ma ponad 21 mln zł. Mamy też środki na modernizację Teatru Polskiego w kwocie ok. 25 mln zł i na halę lekkoatletyczną na Zawiszy za 20 mln zł.
Radni składali poprawki
Do poniedziałku kluby radnych, a do wtorku indywidualni radni, mogli składać propozycje poprawek budżetowych. W ubiegłym tygodniu lewicowa partia Razem, która w Sejmie blisko współpracuje z Nową Lewicą wniosła , aby środki z Parku Centralnego przesunąć na dofinansowanie komunikacji miejskie. Działacze w uzasadnieniu wskazali na wątpliwości tej inwestycji ze strony ekologicznej. W praktyce przesunięte byłoby jedynie 100 tys. zł bo 8 mln zł to środki rządowe z Polskiego Ładu, które mogą być wydane jedynie na ten cel – inaczej przepadają. Nikt z radnych tej poprawki nie zgłosił w terminie, zatem ta inicjatywa za tydzień nie będzie procedowana.
Z partii Razem wyszła też inicjatywa, aby przesunąć środki z wydawania gazetki ratuszowej ,,Bydgoszcz Informuje” na wsparcie położnictwa w Szpitalu Miejskim. Ta poprawka również nie trafi pod głosowanie, choć radni będą decydować o przyszłości mediów propagandowych ratusza. Klub radnych PiS chce, aby te środki przesunąć na opracowanie dokumentacji dla budowy toru saneczkowe w Myślęcinku z prawdziwego zdarzenia. Ten wniosek powinien być w środę głosowany.
Opozycja chce również, aby ratusz w nowym roku budżetowym zlecił opracowanie dokumentacji dla budowy linii kolejowej łączącej stacje Bydgoszcz Żółwin z linią kolejową biegnącą do Torunia, rozbudowę linii kolejowej nr 209 w Fordonie do drugiego toru oraz modernizacji linii nr 356 do Kcyni, w celu zaaplikowania o środki europejskie na kolej aglomeracyjną. Budowa łącznika z Żółwina pozwoliłaby pociągi z Torunia trasować w bliskiej odległości Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego, co ożywiło by gospodarczo ten obszar.