Trilog nie dla Bydgoszczy w sieci bazowej, natomiast dla szybkiej kolei omijającej miasto

Wstępne porozumienie zawarte przez Komisję Europejską, Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej zakłada, że Bydgoszcz nie zostanie włączona do sieci bazowej TEN-T. Jednocześnie w sieci rozszerzonej znajdzie się CPK i szprycha na Trójmiasto omijająca Bydgoszcz i Toruń, choć nie wiadomo czy nowy polski rząd będzie to zamierzenie w ogóle realizował.

Kluczowe fakty:
– Panuje zgoda co do podniesienia rangi linii nr 201 pomiędzy Bydgoszczą i Gdynią (dawnej magistrali węglowej), aby została ona włączona do sieci bazowej;
– Od 2013 roku Bydgoszcz jest jedynym węzłem w TEN-T z kujawsko-pomorskiego, ale sieci kompleksowej. Propozycja Komisji Europejskiej z grudnia 2021 rewizji nie przewidziała przeniesienia Bydgoszczy do sieci bazowej;
– W kwietniu 2023 roku Parlament Europejski przyjął poprawkę, która uwzględniała Bydgoszcz w sieci bazowej TEN-T;
– Trilog prowadzony między Radą Unii Europejskiej, Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską w praktyce utrzymał to co KE proponowała w grudniu 2021 roku;
– Ostateczne głosowanie w tej sprawie odbędzie się na sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego.

 

Zacznijmy od tego czym jest sieć bazowa, a czym kompleksowa. Sieć bazowa ma funkcjonować jako pierwsza od 2030 roku, z tego też powodu w najbliższych latach na jej rozwój będą kierowane największe środki finansowe. Sieć kompleksowa, do której wciąż przypisana jest Bydgoszcz to perspektywa dopiero 2050 roku. Nie jest tajemnicą, że na środki dla sieci bazowej liczy się chociażby przy budowie terminalu Bydgoszcz-Emilianowo. Dobrą wiadomością jest natomiast to, że jest porozumienie dla tego, aby linia nr 201 była w sieci bazowej.

 

Po tym, gdy w grudniu 2021 roku Komisja Europejska zaprezentowała propozycję rewizji sieci TEN-T, która nie uwzględniła Bydgoszczy w sieci bazowej, Nowy Bursztynowy Szlak skierował do Parlamentu Europejskiego petycję, popartą m.in. przez Województwo Kujawsko-Pomorskie, Miasto Bydgoszcz, Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Bałtyk-Adriatyk, Zarząd Portu Morskiego w Gdyni oraz Pomorską Specjalną Strefę Ekonomiczną. Parlament Europejski w kwietniu 2024 roku uznał ten postulat i przyjął projekt rewizji TEN-T uwzględniający Bydgoszcz w sieci bazowej.

 

Kolejne miesiące to prace w ramach trilogu w czasie którego Komisja Europejska, Parlament Europejski oraz Rada Unii Europejskiej (głównie ministerstwa infrastruktury) prowadziły negocjacje nad ostatecznym projektem. Wyniki trilogu nie są jeszcze w pełni spisane, ale przyjęto załączniki w postaci map i tabel niemal identyczne jak propozycja Komisji Europejskiej z grudnia 2021 roku, co może sugerować, że nawet specjalnie o tej kwestii nie dyskutowano. Pozostaje zatem zapis o Bydgoszczy w sieci kompleksowej oraz dodatkowo przebieg szybkiej kolei, który jest krytykowany przez większość samorządów województwa kujawsko-pomorskiego, którego nie wiadomo czy nowy rząd będzie realizował. Wojewoda Michał Sztybel udzielając nam wywiadu powiedział, że przebieg szybkiej kolei jaki był zaprezentowany przez poprzedni rząd na dzisiaj nie jest obowiązujący.

 

Bruksela się śpieszy

Przed nami ostatnie tygodnie kadencji Parlamentu Europejskiego oraz Komisji Europejskiej. Z tego też powodu jest presja, aby uchwalić rewizję sieci TEN-T jak najszybciej. Są plany, aby było to przed kwietniem, zatem głosowania można się spodziewać w lutym lub marcu.

 

Teoretycznie będzie można zgłosić poprawki, ale w praktyce będzie to oznaczało cofniecie procedowania do wcześniejszych uzgodnień. Szansą pozostaje zatem jeszcze okres, w którym nie spisano ostatecznych wyników trilogu.