ZDMiKP zmieniło nastawienie do pasażerów z niedziałającymi elektronicznymi kasownikami

ZDMiKP zmieniło nastawienie do pasażerów z niedziałającymi elektronicznymi kasownikami

Sytuacja taka może się zdarzyć każdemu – wsiadamy do autobusu lub tramwaju, z zamiarem zakupu biletu jednorazowego kartą płatniczą,, bo przyzwyczailiśmy się do płatności bezgotówkowych lub z uwagi na ograniczanie kanałów sprzedaży biletów papierowych nie mamy innej alternatywy, a tutaj kasownik nie działa. Co w takiej sytuacji?

Jeszcze niedawno narracja Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej była stanowcza – posiadanie ważnego biletu to obowiązek pasażera, który powinien taką sytuację przewidzieć i się przygotować. Zalecano przy tym, że w takiej sytuacji wysiadkę na pierwszym przystanku, co dla podróżnych oznaczało perturbacje. Na listopadowej sesji Rady Miasta dyrektor ZDMiKP Rafał Grzegorzewski przedstawił już bardziej otwartą na pasażera narrację.

Grzegorzewski poinformował, że ZDMiKP na stały podgląd sprawności kasowników, zatem jeżeli pasażer został ukarany za brak biletu w momencie takiego problemu – My w takich sytuacjach uwzględniamy reklamację na korzyść pasażera – wskazał Grzegorzewski. Gdy wsiądziemy razem z kontrolerem, który zauważy niesprawny terminal od samego początku podróży, wówczas mają oni instrukcję, aby nie nakładać kar za brak biletów.

Gorzej, gdy z niesprawnym terminalem jedziemy kilka przystanków i w trakcie zdarzy się kontrola – Kontroler nie jest wstanie stwierdzić, czy ten kasownik był wcześniej niesprawny – wyjaśnia Grzegorzewski. W tym wypadku jest duże prawdopodobieństwo nałożenia kary, ale jak złożymy reklamację do ZDMiKP to powinna być ona uwzględniona, pod warunkiem stwierdzenia w systemie, że terminal faktycznie nie działał – Nie ma tutaj zdrowego środka – ocenił Grzegorzewski.

Są prace nad bardziej niezawodnym systemem

– Takie sytuacje mogą mieć miejsce w momencie utraty kontaktu z GPS i systemem komunikacji. I rzeczywiście to może mieć miejsce – wyjaśniał dyrektor Grzegorzewski. ZDMiKP wraz z operatorem systemu Mennica Polska pracuje nad rozwiązaniem, które miałoby zapewnić trwałość systemu w przypadku występowania takich sytuacji. Nowe rozwiązania technologiczne mają być wdrożone za kilka miesięcy.

Nowy problem

Ostatnio mamy informacje o incydentach z nowym rodzajem problemu – ekran dotykowy terminalu nie reaguje na dotyk. Jak na razie nie mamy zbyt dużo informacji o tym zjawisku, ale zdarzyło się już. W takim wypadku dla ZDMiKP taki terminal może widnieć w systemie jako sprawny, zatem pasażer może nie być wstanie udowodnić,  że nie kupił biletu, bo nie działał ekran.