Powstanie Wielkopolskie pojawi się w podstawie programowej

Po konsultacjach społecznych Ministerstwo Edukacji Narodowej zdecydowało się zmodyfikować projekt podstawy programowej nauczania historii. Ważnym elementem jest uwzględnienie w planie nauczania klas IV – VIII tematyki związanej z Powstaniem Wielkopolskim oraz tematami pokrewnymi. Z punktu widzenia tożsamości Kujaw jest to bardzo ważna zmiana.

 

Poprzednia wersja podstawy programowej spotkała się z dużą krytyką w Wielkopolsce, ale negatywne głosy płynęły również z naszego regionu – wszystko za sprawą pominięcia w podstawie tego ważnego zrywu niepodległościowego, który stał się wielkim sukcesem narodu polskiego. Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty Marek Gralik poinformował nas, że w jego ocenie było to przeoczenie i Powstanie Wielkopolskie w podstawie programowej powinno się znaleźć.

 

Tak też się stało, bowiem w nowej wersji podstawy znalazł się zapis – przedstawia proces wykuwania granic: wersalskie decyzje a fenomen Powstania Wielkopolskiego i powstań śląskich (zachód) – federacyjny dylemat a inkroporacyjny rezultat (wschód);

 

Podpisany w czerwcu 1919 roku Traktat Wersalski zdecydował o powrocie Bydgoszczy i Pomorza do Polski. Wpływ na pozycję negocjacyjną polskiej delegacji, którą stanowił Roman Dmowski i Ignacy Jan Paderewski miało na pewno zwycięskie Powstanie Wielkopolskie, którego 98-tą rocznicę właśnie obchodzimy. Za nami obchody w Inowrocławiu i Kruszwicy, wcześniej również w Bydgoszczy. W najbliższą sobotę uroczystości odbędą się natomiast w Szubinie, mieście, które miało strategiczne znaczenie.