Rząd przeznaczy 5,6 mld zł na reaktywację kolei w samorządach

We wtorek Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – tzw. programu Kolej Plus. Istotną informacją jest określenie limitu wydatków na realizację inwestycji na poziomie 5,6 mld zł do 2028 roku. Wynika jednak z tego, że istotne będzie zaangażowanie marszałków województw.

 

Kwotę 5,6 mld zł planuje przeznaczyć Skarb Państwa na dokapitalizowanie spółki zarządzającej infrastrukturą kolejową PKP PLK, natomiast 1 mld zł to ma być wkład samorządów. Wynika z tego, że realizacja inwestycji będzie zależna od woli samorządów i ich gotowości, aby w małym stopniu partycypować w kosztach inwestycji. Z punktu widzenia samorządów program Kolej Plus może być zatem dodatkowym źródłem pozyskania dotacji na rozwój infrastruktury kolejowej o charakterze regionalnym, obecnie główne źródło to środki unijne z Regionalnych Programów Operacyjnych . Województwo Kujawsko-Pomorskie w bieżącej perspektywie z RPO na kolej posiada około 210 mln zł, przyszła perspektywa finansowa Unii Europejskiej to cały czas niewiadoma.

 

Jakie inwestycje?

Na chwilę obecną nie ma jeszcze ostatecznej puli inwestycji, które miałyby zostać dofinansowane przez rząd. Skoro pojawia się aspekt zaangażowania finansowego samorządów, to taka lista powstanie przy konsultacji z nimi. Od roku znane są wstępne założenia, w których w naszym regionie znajdują się:

– przywrócenie kolei do Żnina przez Szubin, co oznacza rewitalizację odcinka Bydgoszcz – Szubin linii kolejowej nr 356 oraz budowę torów ze Szubina do Żnina;
– budowa linii kolejowej z Terespola Pomorskiego do Świecia;

 

Zważywszy na to, że nie jest to katalog zamknięty, stąd też być może uda się przeforsować również inne inwestycje w naszym regionie. Dużo zależeć będzie od samorządowców i lokalnych parlamentarzystów, na ile skutecznie będą wstanie przedstawiać argumenty. Wydaje się, że można by podjąć starania o rewitalizację linii nr 281 na odcinku od Chojnic przez Krajnę, Nakło i Kcynie do Gniezna (zakładając, że w takim wariancie odcinek Szubin – Kcynia – Gołańcz linii nr 356 Samorząd Wojewódzki sfinansowałby ze środków europejskich) oraz o budowę połączenia Maksymilianowa z Koronowem.