We wtorek Rada Ministrów przyjęła założenia finansowe dla programu Kolej Plus – zakłada się przeznaczenie do 2028 roku, dodatkowo kwoty 5,6 mld zł na inwestycje samorządowe w linie o charakterze lokalnym i regionalnym. Czy same pieniądze na infrastrukturę sprawią, że będziemy tłumnie korzystać z transportu kolejowego?
Zdaniem Karola Trommera, naczelnego magazynu ,,Z Biegiem Szyn”, filar reaktywowania kolei powinien być inny – Program Kolej Plus skupia się na inwestycjach w infrastrukturę kolejową, ale zapomina o bardzo ważnym filarze, jakim jest atrakcyjna oferta przewozowa. Gwarancja zapewnienia często kursujących pociągów na liniach, które powstaną w ramach programu, powinna być najważniejszym wkładem własnym samorządów wojewódzkich w Kolej Plus.
Autor książki pt. ,,Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej” podnosi aspekt, że samorządy wojewódzkie wcale nie muszą być zainteresowane utrzymywaniem atrakcyjnej liczby połączeń na reaktywowanych liniach. Według projektu budżetu na 2020 rok Województwa Kujawsko-Pomorskiego, aż 15% wszystkich planowanych wydatków to będzie utrzymanie połączeń kolejowych, w obecnej siatce.
Szerzej o założeniach programu Kolej Plus piszemy – Rząd przeznaczy 5,6 mld zł na reaktywację kolei w samorządach
Spotkanie z Karolem Trammerem
W środę 11 grudnia w Bydgoskim Centrum Organizacji Pozarządowych (Gdańska 5), o godzinie 18:30 rozpocznie się spotkanie autorskie z Karolem Trammerem, promujące książkę ,,Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej”. Będzie to okazja do porozmawiania z autorem o przyszłości linii kolejowych w naszym regionie.
Wśród patronów medialnych wydarzenia znajduje się Portal Kujawski.