W Polsce trwają obecnie konsultacje społeczne nad przebiegiem linii kolejowych w ramach komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego, który powstanie w Baranowie niedaleko Warszawy. Przez województwo kujawsko-pomorskie przebiegną szlaki, które skomunikują CPK z Trójmiastem oraz Kołobrzegiem. Przyglądamy się propozycjom nowy linii dla województwa kujawsko-pomorskiego.
W naszym województwie planuje się budowę czterech nowych linii kolejowych, które będą miały numery: 5, 50, 242 i 400. Ogólna koncepcja przebiegu tych linii jest znana od dawna, główna nitka będzie przechodzić w okolicach Włocławka i przez Grudziądz do Trójmiasta, natomiast Bydgoszcz i Toruń miały zostać skomunikowane z użyciem istniejącej już linii kolejowej nr 18. Dodatkowo ma powstać nowa linia łącząca Nakło z Okonkiem, dla skomunikowania z Koszalinem i Kołobrzegiem.
Od kilku dni znane są już szczegółowe warianty przebiegu nowych szlaków kolejowych. Warianty, bowiem na potrzeby konsultacji przygotowano trzy warianty.
Linia kolejowa nr 5 będzie rozpoczynała się w Sochaczewie, czyli już prawie w aglomeracji warszawskiej, następnie przejdzie w okolicach Wyszogrodu, przez środek Płocka lub po jego północnej stronie, następnie odbijając na północ w okolicach Włocławkach, aby przejść po zachodniej stornie Lipna. Wbrew pierwszym informacjom, nie będzie ta linia przebiegać przez Włocławek, ominie bowiem to miasto w dość sporej odległości.
Linia kolejowa nr 5 z Włocławkiem będzie połączona dość krótką linią nr 50, która we Włocławku złączy się z linią nr 18. Poprzez linie nr 18 z CPK będą skomunikowane zatem: Włocławek, Toruń i Bydgoszcz. Linia kolejowa nr 18 będzie zmodernizowana na odcinku od Torunia do Włocławka oraz na zachód od Bydgoszczy, bowiem na zachód od Nakła nad Notecią rozpocznie się przebieg linii nr 400 do Okonka. Szerzej o tej linii piszemy – Trzy warianty przebiegu linii kolejowej nr 400
Na mapie w okolicach Włocławka widać też szarą przerywaną linię, to z kolei jeden z wariantów budowy drogi ekspresowej S-10.
Dalej mamy przebieg linii kolejowej nr 5 po zachodniej stronie Golubia-Dobrzynia oraz planowane odbicie pod Kowalewem Pomorskim w kierunku linii kolejowej nr 353 (Poznań – Inowrocław- Toruń – Kowalewo Pomorskie – Olsztyn), w celu skomunikowania tych dwóch linii kolejowych.
Dalej linia kolejowa nr 5 przebiegnie w okolicach Wąbrzeźna, nie ustalono jeszcze czy po wschodniej czy zachodniej stronie. Grudziądz linia zahaczy jedynie na wschodnich przedmieściach. Planowana jest natomiast budowa nowej linii kolejowej od linii nr 5 przez środek Grudziądza do Warlubia, gdzie skomunikowałaby się z obecną linia kolejową nr 131 (Bydgoszcz – Tczew).
Dalej linia biec będzie obok Kwidzynia, po wschodniej stronie Tczewa (w dużej odległości od zabudowań), a następnie prosto do Gdańska.
Realizacja tych zamierzeń ma umożliwić skomunikowanie miast z CPK w czasie:
Włocławka – 50 minut; Grudziądza 1:10 godziny, Gdańska 1:50 godziny, Torunia 1:15 godziny, Bydgoszczy 1:45 godziny, Koszalina 3,5 godziny.
Natomiast z Warszawą Centralną w czasie:
Włocławka 1:05 godziny; Grudziądza 1:25 godziny; Gdańska 2:05 godziny; Torunia 1,5 godziny: Bydgoszczy 2 godzin, Koszalina 3:45 godziny.