Jak informuje Spółka CPK w ramach prowadzonych konsultacji społecznych wpłynęło ponad 146 tys. uwag, co może robić statystycznie wrażenie. Najważniejsze jest jednak to jak się do nich odniesiono, stąd też przygotowaliśmy podsumowanie tych konsultacji, z punktu widzenia województwa kujawsko-pomorskiego. Jeżeli chodzi o nasze województwo, w dokumencie zawarta jest koncepcja budowy nowych linii kolejowych nr 5 i 400 oraz obejmuje on koncepcje poprowadzenia drogi ekspresowej S-10 na odcinku od CPK do Torunia.
W praktyce za dużo nie możemy jednak napisać, bowiem prawie wszystkie uwagi dotyczące naszego regionu zostały odrzucone.
Linia nr 5
Według koncepcji linia kolejowa nr 5 biec ma z CPK, obok Włocławka, zahaczając o Grudziądz, do Trójmiasta. Od linii nr 5 ma się pojawić odbicie do Włocławka, aby za pomocą istniejącej już linii nr 18 obsługiwać: Włocławek, Toruń i Bydgoszcz. Taki przebieg przez samorządowców z naszego województwa był oceniany dość negatywnie, stąd też pojawiły się różne wnioski.
W tym tygodniu pisaliśmy o tym, że rozważana jest poprowadzenie linii nr 5 przy wschodnich granicach Włocławka, dzięki czemu miasto zyskałoby drugi dworzec. Jest to jedyna istotniejsza uwaga, którą oceniono pozytywnie, choć to nie decyduje, iż faktycznie linia pobiegnie przez Włocławek. Szerzej piszemy o tym – Włocławek ma szansę na nowy dworzec
Dla przebiegu linii nr 5 złożono szereg uwag, które zakładały m.in.: poprowadzenie ciągu przez Toruń i Chełmżę, czyli bliżej na zachód; była też koncepcja Stowarzyszenia Samorządna Bydgoszcz, aby linie poprowadzić między Toruniem i Bydgoszczą, budując połączenie Solec Kujawski – Port Lotniczy – Trzciniec; była też propozycja wariantu oszczędnościowego, aby zbudować linię Włocławek – Inowrocław, a dalej wykorzystać biegnącą przez Bydgoszcz linię 131, która jest obecnie modernizowana. Wszystkie te propozycje zostały odrzucone.
Koncepcje CPK, okolice Włocławka i Lipna
W wykazie zgłoszonych nie było jednak zapowiadanej przez Zarząd Województwa koncepcji poprowadzenia tej linii pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem.
Linia nr 400 Nakło – Okonek
Jak wspomniano wcześniej, od linii nr 5 pojawi się odnoga do linii nr 18, która ma być zmodernizowana na odcinku Włocławek – Toruń – Bydgoszcz – Nakło nad Notecią. Od Nakła planuje się budowę linii nr 400 dla obsługi Koszalina i Kołobrzegu. Również do tej linii zgłoszono uwagi jak poprowadzenie linii przez Wyrzysk, czy koncepcja Urzędu Marszałkowskiego, aby linię poprowadzić od Maksymilianowa przez Koronowo, Więcbork i Złotów. Obie uwagi zostały odrzucone. Koncepcję przez Koronowo oceniono negatywnie, bowiem zakładała wydłużenie trasy o około 35 km, przy objęciu słabo zaludnioych obszarów.
Droga S-10
Na koniec w kwestii drogi ekspresowej S-10, choć specjalnie nie ma się do czego odnosić, bowiem w toku konsultacji nie wypracowano ostatecznego korytarza, w jakim przebiegnie ta droga ekspresowa. Może biec ona bezpośrednio do Torunia, ale jedna z koncepcji zakłada przebieg nawet w okolicach Włocławka ,z wykorzystaniem później fragmentu autostrady A1 do Torunia.