Zakończyły się prace na kolejowej obwodnicy Inowrocławia



OpenStreetMaps

OpenStreetMaps

PKP PLK zakończyły remont wiaduktu na linii kolejowej n4 741, która odgrywa role towarowej obwodnicy Inowrocławia. Remont wiaduktu pozwala na korzystanie z niego cięższych składów, które mogą go pokonywać z większą prędkością niż przebudową (100 km/h dla pociągów towarowych i 160 km/h dla pasażerskich). Koszt zrealizowanej inwestycji to 2,5 mln zł.

 

Linia Mimowola – Jaksice przebiega na zachód od Inowrocławia, przez co pozwala pociągom towarowym przemieszczających się magistralą węglową omijać Inowrocław. Z racji tego, że ruch towarowy odbywa się głównie pomiędzy Trójmiastem i Śląskiem, a także w coraz większym stopniu międzynarodowo w korytarzu Bałtyk – Adriatyk, znacząco zwiększa to przepustowość ruchu. Z tej obwodnicy korzystają też niekiedy pociągi pośpieszne relacji Warszawa – Bydgoszcz, bowiem ominięcie Inowrocławia pozwala znacząco skrócić czas podróży. Linia nr 741 jest zatem ważnym elementem Inowrocławskiego Węzła Kolejowego.

 

Na wiadukcie z poł. XX w. wymienione zostały stalowe konstrukcje oraz wyremontowano przyczółki i ułożono nowe tory. Prace obejmowały kolejno każdą z konstrukcji pod dwoma torami. Takie rozwiązanie pozwalało zachować ruch pociągów. Dobry stan obiektu zapewni odwodnienie – informuje PKP PLK.

 

Dziennie po tej trasie przejeżdża około 40 pociągów.

 

Open Streets Maps

 

Element większej inwestycji

Jak wspomniano dawna magistrala węglowa jest obecnie ważnym elementem transeuropejskiego korytarza Bałtyk – Adriatyk, który poza Polską obejmuje także Czechy, Słowację, Austrię, Włochy czy Słowenię. Trwają obecnie prace nad rozbudową do standardu czterotorowego linii nr 131 na odcinku Jaksice – Nowa Wieś Wielka, co pozwoli odseparować ruch pasażerski od towarowego.

 

Pociągi jadące z południa magistralą węglową pociągi (na południe od Inowrocławia jeżdżą w zdecydowanej większości tylko pociągi towarowe) będą mogły linią 741 ominąć Inowrocław, aby dalej odseparowanymi od ruchu pasażerskiego torami dotrzeć do Nowej Wsi Wielkiej, skąd zjeżdżałyby na nieużytkowaną pasażerską linie nr 201 (na tej linii planuje się w Emilianowie budowę terminalu intermodanego), którą mogłyby ominąć stację Bydgoszcz Główna i dalej zmierzać w kierunku na północ.