PKP PLK podpisały umowę z warszawską firmą Databout na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla rewitalizacji odcinka Kcynia – województwo wielkopolskie linii kolejowej nr 356 oraz modernizację odcinka Kcynia – Nakło linii nr 281 wraz z budową mijanki. Pozwolić ma to skomunikować Kcynię z Gołańczą w województwie wielkopolskim, a dalej Poznaniem w kierunku zachodnim oraz z Nakłem nad Notecią, co pozwoli uruchomić pociągi z Bydgoszczy.
Firma Databout opracowuje dokumentację za kwotę ok. 2,8 mln zł, którą w 85% sfinansuje Unia Europejska z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Odbywa się to zatem w porozumieniu z Samorządem Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Dokumentacja ma także zakładać budowę minkami pomiędzy Kcynią i Nakłem, bowiem linia nr 281 jest jednotorowa. Prace rewitalizacyjne miałyby się odbyć w nowej perspektywie finansowej UE 2021-2027 (praktycznie 2024/2025-2030), jak jednak czytamy w komunikacie PKP PLK – ,, po zapewnieniu środków finansowych”. Oznacza to, że wciąż nie ma zapewnionego montażu finansowego.
Kilka tygodni temu informowaliśmy, że w nowym Regionalnym Programie Operacyjnym, Województwo Kujawsko-Pomorskie nie przewiduje na tę inwestycję środków europejskich. PKP PLK wpisuje całą linię nr 281, czyli także odcinek od Kcyni do Gniezna oraz od Nakła do Chojnic do rozważanych zadań do sfinansowania z puli krajowej środków unijnych, ale na dzisiaj ciężko jest oszacować czy środków na tę inwestycje wystarczy.