Nawet modernizacja linii kolejowej Bydgoszcz – Inowrocław spadła na listę rezerwową. Kolejowa marginalizacja Bydgoszczy

Nawet modernizacja linii kolejowej Bydgoszcz – Inowrocław spadła na listę rezerwową. Kolejowa marginalizacja Bydgoszczy

Istnieje duże ryzyko, że z istotniejszych projektów kolejowych do 2030 roku zmodernizowana będzie jedynie linia nr 201 z Bydgoszczy do Gdyni, która ma duże znaczenie dla ruchu towarowego, w tym budowania terminalu intermodalnego Bydgoszcz Emilianowo, jeżeli chodzi o projekty pasażerskie wygląda wszystko znacznie mniej optymistycznie. Na listę rezerwową spadła bowiem także modernizacja odcinka Bydgoszcz – Inowrocław.

 

Z odpowiedzi jaką Ministerstwo Infrastruktury udzieliło posłowi Janowi Szopińskiemu na interpelację wynika, że planowana modernizacja ciągu Bydgoszcz – Inowrocław, wraz z rozbudową do czterech torów linii nr 131 na odcinku Nowa Wieś Wielka – Inowrocław, dla pełnego odseparowania ruchu towarowego od pasażerskiego. To zadanie planowano zrealizować do 2026 roku, jego elementem miała być też budowa dwóch przystanków w Bydgoszczy – na Węźle Zachodnim i na Wilczaku.

 

Jak się okazuje już w połowie czerwca Rada Ministrów bez większego podsumowania konsultacji społecznych zaaktualizowała Krajowy Program Kolejowy. To zadanie znajduje się w nim na 141 pozycji, z 131 z listy podstawowej. Jest zatem rankingowo jednym z najwyżej zlokalizowanych na liście rezerwowej, ale ciężko oszacować jakie są szansę na jej realizację, bowiem trzeba liczyć albo na zwiększenie finansowania całego programu, albo na wypadnięcie jakiś zadań z listy podstaowej. Na 139 miejscu znalazły się natomiast prace pomiędzy Bydgoszczą i Tczewem z planem modernizacji do 200 km/h. To również zadanie rezerwowe.

 

Na Szczecin jeszcze gorsza perspektywa

Na 164 i 165 pozycji, czyli prawie na końcu listy rezerwowej znajdują się projekty związane z modernizacją odcinka Bydgoszcz – Piła – Krzyż – Gorzów Wielkopolski, co poprawiłoby dostępność komunikacyjną ze Szczecinem. Istotnym elementem tego zadania będzie elektryfikacja odcinka Piła – Krzyż. To zadanie jest podzielone na więcej etapów, co zatem oznacza, że wstępnie wykluczono realizację całego przedsięwzięcia do 2030 roku.

 

Jeszcze gorzej wygląda sprawa linii regionalnych

Jeżeli chodzi o linie o znaczeniu regionalnym to w kujawsko-pomorskim wszystkie potencjalne projekty, czyli modernizacja linii nr 207 i 208 w okolicach Torunia i Grudziądza oraz przywrócenie kolei do Kcyni przez Nakło nad Notecią są na liście rezerwowej – Powyższe wymagałoby jednak podjęcia przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego stosownych działań w celu uwzględnienia ich sfinansowania ze środków tego Programu. Należy przy tym nadmienić, że działania podejmowane przez inne województwa wskazują na taką możliwość, której dotychczas nie wykorzystał Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego – stwierdza wiceminister Andrzej Bittel. Zatem jeżeli władze województwa nie dokonają przesunięcia środków na kolej, o musiałoby się odbyć kosztem inwestycji drogowych, to na żadne z tych projektów kolejowych nie ma co liczyć.

 

Jeżeli chodzi o koncepcję budowy linii kolejowej z Trzcinca przez Port Lotniczy do Solca Kujawskiego, to nie jest ona już nawet brana pod uwagę.