Od wielu lat mieszkańcy i władze Tucholi zabiegają o budowę obwodnicy, gdy rząd przyznał 75 mln zł dotacji wydawało się, że teraz to pójdzie już z górki. Obwodnica będzie kolidować z gazociągiem, czego wcześniej planiści i urzędnicy nie zauważyli. W praktyce wstrzymano jedną i drugą inwestycję.
Najprostszym rozwiązaniem problemu byłoby, aby jedna ze stron ustąpiła i przeprojektowała swoją inwestycję. Niestety wiązałoby się to z czasochłonną procedurą administracyjną, dlatego nikt nie chce zrobić kroku do tyłu – Gdyby nie było tego konfliktu z gazownictwem, to dzisiaj byśmy kończyli etap projektowania – mówił na ubiegłotygodniowym posiedzeniu Zespołu Parlamentarnego Ziemi Bydgoskiej burmistrz Tucholi Henryk Kowalski – My wcześniej procedowaliśmy w sprawie obwodnicy niż gazownicy, ale z uwagi na toczącą się procedurę odwoławczą decyzji środowiskowej gazownicy pomimo tego, że rozpoczęli swoje działania dużo później, zakończyli z sukcesem szybciej.
Inwestorem obwodnicy jest Zarząd Dróg Wojewódzkich, czyli Samorząd Województwa. Burmistrz Kowalski na spotkaniu z parlamentarzystami podkreślał, że marszałek województwa Piotr Całbecki zadeklarował zdecydowaną walkę, aby obwodnica była priorytetem – Z punktu widzenia naszych mieszkańców, lokalnej społeczności, ważniejszą inwestycją jest budowa obwodnicy niż gazociągu – wskazywał burmistrz.
Gazociąg strategiczny dla państwa
Budowa gazociągu Dworzysko – Chojnice, który przebiegać będzie przez Tucholę realizowana jest na mocy specustawy jako inwestycja towarzysząca budowie terminalu regazyfikacyjnego w Świnoujściu. Ma ona poprawić dywersyfikację źródeł i kierunków dostaw gazu dla Polski. Gazociąg wykorzystywany ma być też w ramach Baltic Pipe ze Skandynawii. Dodatkowo budowa gazociagu ma włączyć dodatkowe miejscowości do sieci gazowej, czyli opóźnienie jego realizacji oznacza dłuższe oczekiwanie mieszkańców na podłączenie gazu. Z tego powodu nie jest powiedziane, że Polska Spółka Gazownictwa ustąpi tak łatwo.
Zarząd Województwa nie stwierdził kolizji
Sprawę może dodatkowo komplikować uchwała Zarządu Województwa z 23 września 2020 roku, w której pozytywnie zaopiniowano przebieg gazociągu, jednocześnie stwierdzając: Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego po zbadaniu założeń lokalizacji inwestycji stwierdził, iż nie koliduje ona z zadaniami samorządu województwa, w tym z zadaniami uwzględnionymi w Planie zagospodarowania przestrzennego województwa kujawsko-pomorskiego.
Wspomnieć można, że Zarząd Województwa badając inwestycję odwołał się do planu zagospodarowania uchwalonego w 2003 roku. Od 2007 roku były podejmowane prace w sprawie opracowania nowego bardziej aktualnego planu, ale do dzisiaj obowiązuje dokument z 2003 roku.