Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa to jeden z najważniejszych dokumentów planistycznych wskazujących kierunki rozwoju przestrzennego. Plan dla kujawsko-pomorskiego obowiązuje od 2003 roku – jest to zatem już dość stary dokument, który nie przedstawia stanu faktycznego, co może z kolei utrudniać w pozyskiwaniu inwestorów. Zamiar uchwalenia nowego planu znany jest od ponad 10 lat, ale wciąż do tego daleka droga.
Obowiązujący plan z 2003 roku określa Bydgoszcz i Toruń jako miasta o możliwym potencjale europejskim, czyli o słabszej randze niż np. Poznań czy Gdańsk – jest to ważne, bowiem Zarząd Województwa prowadzi od roku krucjatę przeciwko naukowcom, którzy stawiają podobną diagnozę co do rangi Bydgoszczy i Torunia, a przecież to samo jest zapisane w obowiązujących dokumentach strategicznych. Dokument ten lansuje też metropolię bydgosko-toruńską. O tym, że jest to naprawdę stary dokument świadczy nawet brak zapisów o planowanym porcie rzecznym w Solcu Kujawskim, czy o potrzebie budowy stopnia wodnego w Siarzewie. Nie mówiąc już o takich kwestiach jak termin Emilianowo, które pojawiły się znacznie później. Ostatnio pojawił się temat Via Pomerani, która również powinna być ujęta w dokumencie strategicznym takiej rangi. Większość ujętych celów jak rozbudowa portu lotniczego, budowa S5 jest już zrealizowana, a budowa S10 jest w toku.
Na nieaktualność planu – co dwukrotnie zresztą potwierdził już sejmik – wpływają też zmiany ustawowe. Plany zagospodarowania muszą być tworzone według założeń ustawowych, a te od 2003 roku się zmieniały.
Nowy plan był już uchwalony
Zdając sobie sprawę z nieaktualności Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa w 2014 roku Sejmik Województwa podjął uchwałę o potrzebie sporządzenia nowego. Opracowanie i uchwalenie takiego planu to proces wieloletni, który zakończył się w czerwcu 2019 roku jego uchwaleniem. Po kilku tygodniach wojewoda Mikołaj Bogdanowicz go jednak unieważnił z powodu niedopełnienia wymogów co do konsultacji dokumentu z gminami. Skargę na uchwałę złożył wójt gminy Złotów w województwie wielkopolskim, zarzucając niepoinformowania jego gminy o toczonych pracach i uniemożliwiając zabrania stanowiska co do treści merytorycznej.
Przyjęty w 2019 roku dokument był już znacznie bardziej aktualny, ale nadal narzucał metropolię bydgosko-toruńską. Pojawiał się w niej port rzeczny w Solcu Kujawskim, ale nie było żadnej wzmianki o Emilianowie, bowiem wówczas władze województwa miały dystans do tej inicjatywy. Był to zatem aktualniejszy plan, ale na pewno nie idealny.
W 2020 roku zmieniły się ustawowe zasady prowadzenia polityki rozwoju, także w 2020 roku Sejmik Województwa przyjął nową Strategię Rozwoju Województwa. Uznano, że plan z 2019 roku nie był już aktualny, dlatego w 2021 roku sejmik ponownie rozpoczął prace nad jej opracowaniem. Do dzisiaj światła dziennego nie ujrzał jeszcze jej projekt.






