31 marca Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową dla przebudowy torowiska wzdłuż dworca Bydgoszcz – Fordon (obecnie istniejąca stacja zostanie ponownie podniesiona do rangi dworca) oraz budowy nowej stacji kilka kilometrów dalej, którą przed tygodniem radni nazwali Bydgoszcz Stary Fordon. Otwiera to drogę do rozpoczęcia prac budowlanych. Obecnie toczą się pierwsze prace rozbiórkowe na stacji Bydgoszcz Fordon. Warto, aby opinia publiczna wiedziała, że realizowany będzie wariant minimalistyczny.
Linia kolejowa nr 209 łączy Bydgoszcz Wschód z Chełmżą – jest to linia jednotorowa, na odcinku fordońkim posiada elektryfikację. Przedsięwzięcie obejmuje obszar od zabudowań na wysokości mniej więcej Fordońskiej 393 do Mostu Fordońskiego. Powstanie mijanka przy stacji Bydgoszcz Fordon, która ma ponownie zyskać status dworca oraz budowa stacji przy Starym Fordonie. Analizując dokumentację możemy dodać, że planowana jest likwidacja przejścia dla pieszych w przebiegu ulicy Magazynowej, zamiast tego zmodernizowane zostanie do wyższej klasy bezpieczeństwa przejście przy Wardyńskiego. PKP PLK planuje też likwidację przejazdu drogowo-kolejowego w przebiegu ulicy Dworcowej (to zamierzanie krytykują miejscy radni z Fordonu), który znajduje się tuż przy stacji Bydgoszcz Fordon. Projekt zakłada też modernizację wiaduktu kolejowego nad ulicą Brzechwy. Główne zadanie tego projektu to budowa mijanki na stacji Bydgoszcz Fordon, z uwagi na fakt, że mamy linie jednotorową, to liczba pociągów które jednocześnie mogą jeździć jest mocno ograniczona, powstawanie mijanek pozwala pociągom się wymijać co automatycznie poprawia częstotliwość.
Był brany pod uwagę bardziej ambitny projekt
Drugi wariant jaki PKP PLK skierowało do opinii środowiskowej, to zamiast budowy mijanki dobudowanie drugiego toru, co poprawiłoby jeszcze bardziej przepustowość. PKP PLK jako preferowany wariant wskazało jednak minimalistyczny z mijanką, co tłumaczono hałasem dla mieszkańców. Wydana decyzja środowiskowa dotyczy preferowanego wariantu z mijanką.
Jest to decyzja I instancji, jeszcze nie prawomocna. Jeżeli pojawią się odwołania, to etap administracyjny inwestycji wydłuży się o przynajmniej kolejne miesiące.
PKP PLK na budowę mijanki przewiduje budżet 40 mln zł, będą to głównie środki z KPO.
PKP rozważa dodatkowe przejścia
Kontrowersje wśród mieszkańców i samorządowców budzi plan likwidacji przejazdu wraz z przejściem dla pieszych w przebiegu ulicy Dworzec. W odpowiedzi na zapytanie radnego Pawła Siega PKP PLK nie wyklucza gestu wobec mieszkańców, w postaci budowy dwóch przejść przez tory na dworcu Bydgoszcz Fordon.