Raport kolejowy – o tym co się będzie działo inwestycyjnie w regionie?

Raport kolejowy – o tym co się będzie działo inwestycyjnie w regionie?
Węzeł Maksymilianowo

Podobnie jak przed tygodniem wystartowaliśmy z raportem drogowym, dzisiaj zapraszamy na raport kolejowy, w którym przedstawiamy aktualne założenia inwestycyjne dla naszego regionu.

1. Linia 201 – magistrala węglowa

a) Odcinek Maksymilianowo – Kościerzyna

Odcinek ten podzielony jest na cztery poddodcinki:
– Przebudowa węzła linii 201 i 131 Maksymilianowo – przetarg ogłoszono w 2024 roku, podpisanie umowy zaplanowano na jesień, a inwestycja ma być zrealizowana do końca 2029 roku;
– Maksymilianowo – Wierzchucin – ogłoszono w ostatnim czasie przetarg, prace budowlane mogą ruszyć w przyszłym roku, inwestycja ma być gotowa do końca 2029 roku;
– Wierzchucin – Lipowa Tucholska – przetarg ogłoszony powinien być wkrótce, planowany termin ukończenia 2029 rok;
– Lipowa Tucholska – Kościerzyna – j/w

b) Odcinek Kościerzyna – Gdynia
W województwie pomorskim podzielony jest on na trzy pododcinki, na części z nich jest bardziej zaawansowane od odcinka Maksymilianowo – Kościerzyna. Termin zakończeni 2029 rok.

Na całości tego szlaku planowane jest osiągnięcie prędkości 160 km/h, pełna elektryfikacja i rozbudowa do standardu dwutorowego.

2. Linia 131 Tczew-Bydgoszcz-Inowrocław

Zadanie zakłada osiągnięcie prędkości na tym odcinku 200 km/h dla pociągów pasażerskich, a także przebudowę infrastruktury na terenie Bydgoszczy m.in. wiaduktu nad ulicą Nakielską. Zadanie jest po studiach i znajduje się na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego. Prawdopodobny termin realizacji po 2030 roku.

 

3. Linia nr 18 Bydgoszcz Główna – Piła wraz z elektryfikacją linii 203 do Krzyża (ciąg na Gorzów Wielkopolski i Szczecin)

 

Zadanie podzielone na kilka etapów, w KRP wszystkie są na liście rezerwowej, zatem prawdopodobna realizacja po 2030 roku. Na odcinku Bydgoszcz Główna – Nakło nad Notecią rozważana jest prędkość nawet 200 km/h.

4. Linia Nakło – Okonek (komponent CPK)

Planowana w ramach programu CPK budowa linii kolejowej w kierunku Koszalina pod parametry kolei dużych prędkości. Wstępny etap planowania, trudny do przewidzenia termin, inwestycja zagrożona porzuceniem.

5. Naklo – Kcynia – woj. wielkopolskie

Trwa postępowanie przetargowe na prace remontowe, które pozwolą zapewnić linii przejezdność z prędkością średnio 120 km/h. Urząd Marszałkowski jest gotowy uruchomić połączenia pasażerskie od grudnia 2026 roku.

6. Linia 209 w Fordonie

Zadanie polega na budowie mijanki w przebiegu linii 209 na terenie Fordonu oraz budowie nowej stacji kolejowej Bydgoszcz Stary Fordon. Z uwagi na finansowanie zadania z KPO, inwestycja powinna być zrealizowana w przyszłym roku.

7. Pozostałe – pojawiające się w debacie

W debacie publicznej pojawia się wiele koncepcji, dlatego ograniczamy się jedynie do tych linii, które mają wsparcie samorządowe lub takowe zapowiedzi.
a) Linia 356 Bydgoszcz-Szubin-Kcynia
Chęć reaktywacji połączeń wyraża Urząd Marszałkowski (w praktyce deklaracja podtrzymywana jest od 2012 roku), ale nie desygnuje na to żadnych środków finansowych, w dużej mierze opierając zamiar na nadziei, że PKP PLK znajdzie na to środki z puli centralnej.

b) Linia Bydgoszcz – Koronowo (budowa ok 8 km nowej linii) oraz modernizacja linii nr 241 do Tucholi

Oczekiwanie podjęcia działań w tym kierunku podjęły rady gmin: Gostycyna, Koronowa, Kęsowa i Dobrcza. Na dzisiaj nie ma na ten cel środków finansowych a PKP PLK potencjalne planowanie uzależnia od woli zaangażowania się władz Województwa Kujawsko-Pomorskiego, które unikają deklaracji w tej sprawie.

c) Linia na lotnisko

Oficjalnie z tego zamiaru Województwo Kujawsko-Pomorskie nie zrezygnowało, ale w praktyce nic w tej sprawie się nie dzieje.