PKP PLK ogłosiło wdzisiaj przetarg na modernizację odcinka Wierzchucin – Lipowa Tucholska linii kolejowej nr 201 (historycznej magistrali węglowej). Oznacza to, że cały odcinek od Maksymilianowa do Gdyni albo ma przynajmniej ogłoszony przetarg, a na fragmentach prowadzone są już prace budowlane. Cała inwestycja ma być gotowa do końca 2029 roku i zrewolucjonizować standardy linii.
Linia 201 jest dedykowana przede wszystkim przewozom towarowym, głównie poprawie dostępności portu Gdynia. Linia jest częścią korytarza TEN-T Bałtyk-Adriatyk, który łączy polskie porty nad Bałtykiem z portami włoskimi oraz słoweńskim. Linia 201 zostanie rozbudowa do dwóch torów oraz w pełni zeelektryfikowana.
6 października ogłoszony został przetarg dla ostatniego odcinka bez przetargu Wierzchucin – Lipowa Tucholska, tydzień wcześniej PKP PLK ogłosiło natomiast przetarg dla odcinka Lipowa Tucholska – Kościerzyna. W lipcu kolejarze ogłosili z kolei przetarg na odcinek Maksymilianowo – Wierzchucin. Pierwszym realizowany w kujawsko-pomorskim odcinkiem będzie natomiast przebudowa węzła Maksymilianowo, gdzie w pierwszej połowie września podpisano już umowę z wykonawcą.
Znacznie bardziej zaawansowane są prace w województwie pomorskim – pod koniec 2024 roku podpisano umowę z wykonawcą odcinka Kościerzyna – Somonino, kilka tygodni wcześniej podpisano umowę dla odcinka Somonino – Gdańsk Osowa, a w ubiegłym tygodniu dla odcinka Gdańsk Osowa – Gdynia Głowna. Na tym ostatnim odcinku linia będzie trzytorowa.





