Kiedy będzie gotowa kluczowa dla polskich portów i naszego regionu linia kolejowa?

Kiedy będzie gotowa kluczowa dla polskich portów i naszego regionu linia kolejowa?
Wizualizacja przebudowy stacji Maksymilianowo

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak odpowiadając na interpelację posła Marcina Horały stwierdza, że modernizacja magistrali węglowej od Maksymilianowa pod Bydgoszczą do Gdyni zakończy się dopiero w 2032 roku, mamy zatem kolejne opóźnienia. Pozytyw jest jednak taki, że problemowy jest jeden odcinek w ramach Trójmiasta.

Modernizację magistrali węglowej do europejskich standardów towarowych, czyli pełna elektryfikacja dobudowa drugiego toru, a w okolicach Trójmiasta nawet trzeciego, wydłużenie peronów dla dużych pociągów towarowych, podzielona jest na dwa duże odcinki: Gdynia – Kościerzyna i Kościerzyna – Maksymilianowo. Jeżeli chodzi o pierwszy odcinek to prace budowlane zaczęły się już na 2 z 3 pododcinków: Somino – Kościerzyna i Somonino Gdańsk Osowa, na obu prognozuje się zakończenie prac do połowy 2028 roku. Problemowy jest odcinek Gdańsk Osowa – Gdynia Główna, gdzie prace dopiero mają ruszyć w połowie przyszłego roku, a zakończony ma być on w 2032 roku. Jest to jedyny odcinek, który według aktualnego harmonogramu nie będzie gotowy przed końcem 2030 roku.

Na odcinku nam bliższym najbardziej zaawansowana jest przebudowa stacji Maksymilianowo wraz z okolicami, o przetargu na to zadanie pisaliśmy już kilka razy. Ministerstwo Infrastruktury przewiduje, że wykonawca rozpocznie prace na jesień tego roku, a odcinek będzie gotowy na początku 2029 roku. W połowie przyszłego roku rozpocząć mają się prace na dwóch kolejnych poddodcinkach: Maksymilianow – Wierzchucin i Wierzchucin – Lipowa Tucholska, a na jesieni Lipowa Tucholska – Kościerzyna. Te trzy poddodcinki mają być gotowe pod koniec 2029 roku.