Z Maksymilianowa ruszy wkrótce południowy front robót na modernizacji magistrali węglowej

Z Maksymilianowa ruszy wkrótce południowy front robót na modernizacji magistrali węglowej

Wczorajsze podpisanie umowy z firmą Strabag na modernizację stacji Maksymilianowo wraz z całym węzłem rozpocznie kujawsko-pomorskie prace na wielkim projekcie dla polskiej logistyki jakim jest modernizacja linii nr 201 pomiędzy Maksymilianowem i portem Gdynia. Wartość całego zadania to ok. 10 mld zł.

Prace w województwie pomorskim już się toczą od pewnego czasu, w ciągu najbliższych tygodni firma Strabag przejmie prac budowy i będziemy świadkami modernizacji także w kujawsko-pomorskim – Stacja węzłowa Maksymilianowo krzyżuje linie nr 201 w kierunku portów Trójmiasta i linie 131 wykorzystywaną intensywnie w ruchu pasażerskim w kierunku Tczewa i Trójmiasta. Przebudowa stacji Maksymilianowo to jedynie pierwszy etap prac w województwie kujawsko-pomorskim, kompleksowego megaprojektu – wyjaśnia nam Marcin Mochocki, z zarządu PKP PLK, będącego w tym zadaniu inwestorem.

Obecnie linia nr 201 – której dotyczy ten warty 10 mld zł projekt – jest jednotorowa i nie posiada elektryfikacji – Przeobrazi się w nowoczesną magistralę kolejową o prędkościach do 160 km/h, dwutorową i zeelektryfikowaną – podkreśla Mochocki. Linia spełni wymogi europejskie dla transueropejskiej sieci transportowej TEN-T, czyli będzie zaliczać się do kręgosłupa transportowego UE.

Podpisany kontrakt wart jest ponad 927 mln zł, zakłada gruntowną przebudowę węzła w Maksymilianowie, co przekłada się na 46 km torów i 102 rozjazdy. Kluczowym elementem będzie powstanie niespotykanego w naszym regionie, wielopoziomowego skrzyżowania linii kolejowych nr 131 i 201 – Ma to zapewnić docelowo maksymalną przepustowość ruchu pociągów. Bezkolizyjne skrzyżowania umożliwiające niekolizyjny wyjazd pociągów do Tczewa i do Kościerzyny umożliwia bardziej bezpieczny sposób prowadzenia ruchu i jednoczesny wyjazd pociągów w jednym kierunku. Sprawi to, że większa liczba pociągów będzie możliwa do uwzględnienia w rozkładzie jazdy – zaznacza Marcin Mochocki.

Obecnie ogłoszony jest już przetarg na kolejny odcinek Maksymilianowo – Wierzchucin. Po jego rozstrzygnięciu front robót się wydłuży.