Z wyliczeń Komisji Europejskiej wynika, że na kontynencie funkcjonuje 37 tys. km dróg rzecznych, które nie są należycie wykorzystywane. Stąd też uruchomiony zostanie program NAIADES II, który ma wzmocnić tę gałąź transportu. Może być to wielka szansa dla naszego regionu.
Rocznie w Europie drogami wodnymi przewożonych jest około 500 mln ton towarów, czyli równowartość 25 mln ciężarówek.
Musimy usunąć wszelkie przeszkody hamujące rozwój tego sektora i zadbać o inwestycje w wykwalifikowanych pracowników – powiedział portalowi rynekinfrastruktury.pl Sim Kallas, wiceprzewodniczący KE.
Jedną z ważniejszych dróg wodnych w Polsce jest Kanał Bydgoski łączący Odrę z Wisłą. Problem w tym, że z powodu nienajlepszego stanu technicznego śluz jego drożność jest mocno zagrożona, a odpowiedzialne za ich utrzymanie Ministerstwo Środowiska nie traktuje ich priorytetowo.
Być może zmieni się to dzięki nowej polityce Komisji Europejskiej.