Ministerstwo chce wydać 31,5 mld na poprawę żeglowności na Wiśle



Fot: MGMiŻŚ

Fot: MGMiŻŚ

W poniedziałek we Wrocławiu minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk przedstawił strategie rozwoju dróg wodnych do 2020 roku z perspektywą do roku 2030. Znalazły się dość duże pieniądze na Wisłę, choć priorytetem dla rządu będą inwestycje na Odrze. Planuje się również budowę Kanału Śląśkiego, który połączyć ma Wisłę z Odrą.

Pierwszym priorytetem będzie wspomniana rzeka Odra, czyli droga wodna E-30. W ramach tego priorytetu powstać ma również Kanał Śląski, który połączy tę rzekę z Wisłą w Oświęcimiu. Powstanie zatem alternatywne dla Kanału Bydgoskiego połączenie obu rzek.

 

Drugim priorytetem jest droga E-40, czyli Wisła. Na odcinek Gdańsk – Warszawa, przez nasze województwo, rząd chce wydać 31,5 mld zł. Patrząc kwotowo, to polski rząd w Wisłę chciałbym zainwestować znacznie więcej niż będącą wyższym priorytetem Odrę. Planuje się ogólne poprawienie warunków nawigacyjnych na Wiśle, wśród priorytetów dla tej drogi wodnej jest też budowa kaskad.

 

Trzecim priorytetem będzie droga wodna E-70, czyli Kanał Bydgoski oraz rozwój drogi wodnej E-40 na Bugu, pomiędzy Warszawą i granicą z Białorusią. Wobec drogi E-70 planuje się tylko prace przygotowawcze do większej modernizacji od Bydgoszczy przez Kanał Bydgoski, a następnie Noteć do Kostrzynia nad Odrą.

 

Z prezentencji aturstwa MGMiŻŚ