W 2015 roku zakończyła się przebudowa dworca Bydgoszcz Główna, w przypadku budynku od ulicy Dworcowej była to w praktyce jego budowa od nowa. Projektując nowy dworzec myślano o rozwiązaniach ułatwiających korzystanie przez osoby niepełnosprawne. Jak wynika z kontroli NIK jednak nie pomyślano o wszystkim.
W marcu Najwyższa Izba Kontroli zaprezentowała wyniki kontroli dotyczącej dostępności dla osób niepełnosprawnych zarówno ruchowo, ale też osób z deficytami wzroku i słuchu. Wśród kontrolowanych dworców znalazł się dworzec Bydgoszcz Główna zmodernizowany za kwotę ponad 190 mln zł.
Najwyższa Izba Kontroli docenia wiele udogodnień – Zastosowano między innymi pochylnie, kontrastowe oznaczenie przezroczystych drzwi, automatyczny system otwierania drzwi i odpowiednie ich wymiary. Wejścia do budynków oraz trasy wolne od przeszkód zostały odpowiednio oznaczone i oświetlone. Na drogach wolnych od przeszkód wykonano ścieżki dotykowe, pola uwagi oraz pasy ostrzegawcze dla osób niewidomych i słabowidzących. Na antypoślizgowych płytach na peronach zapewniono oznakowanie ostrzegawcze. Zastosowano również system tablic kierunkowych wskazujących lokalizację peronów, wind, miejsc sprzedaży biletów, toalet, miejsc do przewijania dzieci, poczekalni, parkingu, przystanków komunikacji miejskiej. Ułatwiało to poruszanie się po dworcu i znalezienie odpowiednich miejsc obsługi podróżnych. Na dworcu zainstalowano system zapowiedzi głosowych oraz tablice informujące na bieżąco o przyjazdach i odjazdach pociągów. Dla osób z deficytem wzroku wprowadzono system komunikacji głosowej w windach oraz oznakowania poręczy schodów pismem Braille’a. – czytamy w komunikacie.
W trakcie kontroli doceniono również ponadstandardowe rozwiązania – Wśród nich można wymienić dostęp do tłumacza języka migowego online w punkcie informacji dla pasażerów, wyznaczenie miejsca oczekiwania na obsługę dworca dla osób z niepełnosprawnością, wyposażenie kolumn systemu przywoławczo-alarmowego w urządzenie wzmacniające słuch (pętlę indukcyjną), wyposażenie części tablic dotykowych z planem dworca w oznaczenia kolorystyczne oraz informację głosową.
Nie oznacza to jednak, że pewnych rzeczy nie można byłoby zrobić lepiej:
Kontrola wykazała nieodpowiednie wykonanie miejsc parkingowych przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnością. Brakowało wyrównania poziomów parkingu i chodnika, co uniemożliwiało wjazd wózka inwalidzkiego z parkingu na chodnik. (…) Sześć ciągów schodów nie było wyposażonych w obustronne podwójne poręcze, co utrudniało korzystanie z nich m.in. przez osoby niskie oraz podróżujące z małymi dziećmi. Osobom z ograniczeniami ruchowymi nie zapewniono także dostępu do tarasu widokowego w głównym budynku dworca przy pomocy windy; taras dostępny był jedynie po pokonaniu trzech biegów schodów. Na przydworcowym placu spoczynkowym pochyłą powierzchnię wykonano w taki sposób, że powstało ryzyko niekontrolowanego zjazdu wózka inwalidzkiego albo wózka dziecięcego w kierunku schodów prowadzących w dół. (…) Tablice dotykowe z planem dworca zawierały informację o lokalizacji ruchomych schodów, nie było natomiast oznakowania dotykowego prowadzącego do tych schodów, potrzebnego osobom niewidomym i słabowidzącym. Tablice dotykowe nie zawierały informacji, które z wejść do głównego budynku dworca prowadzi na perony. Ponadto do kolumn systemu przywoławczo-alarmowego nie poprowadzono ścieżek dotykowych albo nie zastosowano dźwiękowych sygnałów przywołujących. Stwierdzono również nieprawidłowy opis pismem Braille’a przycisków sterujących windami, np. zamiast poziomu „-1” zapisano „1”. W żadnej z wind nie umieszczono oznaczeń pismem Braille’a dotyczących sposobu obsługi urządzeń komunikacji głosowej SOS (nie było też możliwości uzyskania informacji głosowej w tym zakresie). Stwierdzono również uchybienia, które mogły mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo osób niedowidzących, np. koszy na śmieci nie oznaczono kolorem kontrastującym z tłem (w trakcie kontroli NIK kosze oznakowano żółto-czarnymi paskami ostrzegawczymi), a na pierwszych i ostatnich stopniach schodów nie zastosowano żółtych pasów ostrzegawczych. (…) W trakcie kontroli NIK tzw. pętle indukcyjne, które poprawiają słyszalność komunikatów głosowych u osób słabosłyszących z aparatami słuchowymi, działały nieprawidłowo. Uchybienia te jeszcze w trakcie kontroli zostały usunięte. 10 miejsc działania pętli indukcyjnych, w tym 8 przy kasach biletowych, nie zostało oznakowanych. Oznakowanie to zostało także uzupełnione.
NIK zwraca również uwagę na wydaje się dość błahy problem, jak nie reagowanie pracowników ochrony na zajmowanie miejsc parkingowych przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych, przez osoby do tego nieuprawnione.