Znowelizowane przepisy o samorządzie wojewódzkim nakładają na marszałków obowiązek złożenia do końca maja każdego roku raportu o stanie województwa. Po odbyciu debaty nad tym dokumentem radni będą głosować nad udzieleniem Zarządowi Województwa wotum zaufania. Debata nad stanem województwa odbędzie się w najbliższy poniedziałek.
Będzie to pierwsza w historii województwa kujawsko-pomorskiego debata nad stanem województwa, w świetle artykułu 34a o samorządzie województwa. Zarząd Województwa opracował liczący ponad sto stron raport, w którym przedstawiona jest realizacja różnych polityk. W debacie udział wezmą radni, ale być może również mieszkańcy, jeżeli pod wnioskiem o swoje wystąpienie zbiorą przynajmniej 500 podpisów.
Termin pierwszej debaty o stanie województwa dość niefortunnie zbiegł się z wyborami do Parlamentu Europejskiego, odbędzie się ona bowiem dzień po wyborach, gdy być może nie będziemy wiedzieli jeszcze do końca kto został europosłem. Z racji zaangażowania wielu radnych wojewódzkich w kampanie wyborczą, debata może nie być dla nich priorytetem.
Na poniedziałkowej sesji przewidziano również dyskusje o platformie multimodalnej. W przygotowanej na ten punkt informacji marszałka pojawia się dobra informacja dla Bydgoszczy, bowiem Zarząd Województwa informuje o uwzględnieniu w planach utworzenia ,,suchego portu” w Emilianowie – Uwzględniając podejmowane działania na rzecz powstania terminala intermodalnego w Emilianowie k/Bydgoszczy, w celu doprowadzenia do zgodności tych działań ze strategicznymi dokumentami regionalnymi, aktywności te, zostały uwzględnione w projekcie Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Kujawsko-Pomorskiego, w którym pod nazwą „Terminal multimodalny – węzeł logistyczny Bydgoszcz” określono węzeł integrujący transport wodny, drogowy i kolejowy wraz z centrum logistyczno-magazynowym. Stanowić go będzie kolejowo-drogowa platforma przeładunkowa (intermodalna) w Emilianowie (tzw. „suchy port”) oraz kolejowo-drogowo-woda platforma multimodalna Bydgoszcz-Solec Kujawski.
Zarząd Województwa wskazuje również na potrzebę uwzględnienia Bydgoszczy w sieci bazowej TEN-T, obecnie zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady z 2013 roku Bydgoszcz jest węzłem sieci kompleksowej (o mniejszym znaczeniu niż sieć bazowa), a także potrzebę wpisania do sieci TEN-T drogi wodnej E-40. Komisja Europejska rewizję sieci TEN-T planuje na 2023 rok.
W informacji Zarządu Województwa pada również stwierdzenie – Ponadto będziemy postulować o przeniesienie z sieci kompleksowej do bazowej Węzła logistycznego Bydgoszcz, na który składać się będą: Platforma multimodalna Bydgoszcz-Solec Kujawski oraz Kolejowo-drogowa platforma przeładunkowa w Emilianowie. Jest to wariant optymalny z punktu widzenia interesów województwa.