Odbudowa kolei do Żnina pod jednym warunkiem



Wśród kluczowych projektów wskazanych do realizacji w programie Kolej Plus znajduje się odbudowa rozebranego połączenia kolejowego ze Żnina do Szubina, ale realizacja tego zadania będzie zależna od współpracy z Samorządem Województwa. Przypomnijmy – w grudniu Rada Ministrów zdecydowała przeznaczyć do 2028 roku na inwestycje w samorządową kolej 5,6 mld zł.

W ubiegłym tygodniu pisaliśmy o odpowiedzi jaką na stanowisko Rady Miasta Bydgoszczy w sprawie inwestycji kolejowych udzielił marszałek województwa. Wynika z niej, że realizowane będą jeszcze w bieżącej perspektywie finansowej prace studialne dla skomunikowania Bydgoszczy z Kcynią (rozważany jest wariant przez Szubin lub przez Nakło). Nie będą natomiast podejmowane żadne działania dla budowy linii z Maksymilianowa do Koronowa oraz budowy linii Trzciniec – Port Lotniczy – Solec Kujawski.

 

Inwestycje kolejowego samorządów muszą być uzgadniane z podległym ministerstwu infrastruktury PKP PLK, zarządcy infrastruktury. Z interpelacją do ministra zwracał się poseł Bartosz Kownacki, który pytał jak wyglądają uzgodnienia z Województwem Kujawsko-Pomorskim z perspektywy ministerstwa. Ministerstwo potwierdza, że do 2023 roku planuje się opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla skomunikowania Bydgoszczy z Kcynią, a sama modernizacja linii kolejowych rozważana jest jako priorytet dla nowej perspektywy unijnej 2021 – 2027.

 

Na dzisiaj o budżecie Unii Europejskiej po 2021 roku możemy jedynie spekulować, bowiem nie ma nawet projektu, stąd też trudno oszacować jakie środki trafią na kolej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa kujawsko-pomorskiego. Można zatem powiedzieć, że zadanie przywrócenia kolei do Kcyni będzie realizowane, jeżeli dedykowana naszemu regionowi przez Unię Europejską alokacja będzie wystarczająca.

 

Kluczowy warunek dla linii Szubin – Żnin

Ministerstwo odpowiadając Kownackiemu potwierdza, że odcinek Szubin – Żnin będzie priorytet w programie Kolej Plus, ale też przypomina zasady programu, który zakłada dofinansowanie inwestycji w 85%, pod warunkiem 15% wkładu własnego strony samorządowej. Do tej pory Urząd Marszałkowski w Toruniu nie traktował tego zadania za priorytet, stąd też nie wiadomo czy zadanie uda się zrealizować.

 

Założenia Kolej Plus

Rząd poprzez ten program chce umożliwić pozyskanie przez samorządów dotacji dla zadań kolejowych, uzupełniając tym samym pulę środków dostępną w Regionalnych Programach Operacyjnej bieżącej perspektywy finansowej UE i tej która nastąpi. Inicjatywa z założenia powinna wychodzić od samorządów, program zakłada projekty przywracające kolej do miast liczących przynajmniej 10 tys. mieszkańców (w naszym województwie rząd rekomenduje też przywrócenie kolei dla Świecia). Jeżeli nasz Samorząd Województwa nie będzie zainteresowany, to środki trafią do innych województw.