Liczy ponad 400 km, przez co jest jedną z najdłuższych dróg w kraju; łączy Oleśnicę pod Wrocławem z Bobolicami, położonymi niedaleko Koszalina. Największym miastem przez jakie przebiega jest Bydgoszcz, natomiast odcinek Bydgoszcz – Inowrocław należy do dróg o największym natężeniu ruchu w województwie kujawsko-pomorskim. Czy ogłoszony przez rząd program budowy 100 obwodnic zmieni oblicze drogi krajowej nr 25?
Modernizacji do statusu drogi ekspresowej nikt nie planuje, poza największymi marzycielami, bowiem byłaby to ogromna inwestycja, wymagająca budowy wielu obwodnic. Na dodatek z punktu widzenia ruchu drogowego w Polsce, droga krajowa nr 25 nie odgrywa kluczowej roli, przegrywa ona na znaczeniu z biegnącą w dużej mierze równolegle, po zachodniej stronie, z drogą krajową nr 11, która przebiega przez Piłę i Poznań. To ta droga projektowana jest już powoli pod ,,ekspresówkę”.
Czy obwodnice zmienią oblicze drogi?
Czas podroży może skrócić budowa obwodnic, które pozwolą uniknąć ruchowi tranzytowemu stania na światłach, albo na przejazdach kolejowych. Poszerzając też odcinkami drogę, w celu umożliwienia bezpiecznego wyprzedzania, można na pewno zmienić oblicze danej drogi, będzie to jednak wymagać szeregu inwestycji.
Jedna z kluczowych inwestycji już za nami, oddany kilka miesięcy temu łącznik obwodnicy Inowrocławia, pozwala wyprowadzić całą drogę krajową nr 25 poza Inowrocław. Duże problemy dostrzegane są obecnie na wysokości Strzelna, ale o tym za chwilę.
7 obwodnic
W sobotę rząd ogłosił program budowy 100 obwodnic. Na jego przedstawienie czekano od jakiegoś czasu, bowiem o ile mówiło się o nim od kilku miesięcy, to nieznana była lista obwodnic. Od kilku dni lista obwodnic jest nam znana, stąd też miejscowości, które się na program nie załapały, muszą żyć ze świadomością, że przyjdzie na obwodnice im znacznie dłużej poczekać.
Zanim o tym rządowym programie, to wspomnieć należy o inwestycjach, które są już przygotowywane, czyli będą najprawdopodobniej realizowane zanim program 100 obwodnic ruszy na dobre. Są to chociażby dwie obwodnice na Krajnie: Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego, istnieje duża szansa, że w tym roku zakończy się etap uzyskiwania decyzji administracyjnych. Ministerstwo Infrastruktury przewiduje, że prace budowlane na obu obwodnicach ruszą w 2023 roku.
Prace nad uzyskaniem studium STEŚ dla budowy drogi ekspresowej S-10, obejmują również opracowanie koncepcji budowy obwodnicy Brzozy w ciągu drogi krajowej nr 25. Istnieje zatem szansa, że ten odcinek mógłby być budowany wraz odcinkiem S-10 Bydgoszcz – Toruń. Warto, aby sprawy pilnowali parlamentarzyści.
W ogłoszonym w sobotę programie 100 obwodnic znalazły się też obwodnice miejscowości wzdłuż drogi krajowej nr 25. Obok wspomnianej już obwodnicy Strzelna, będzie to także obwodnica Nowej Wsi Wielkiej, która pozwoli ominąć kierowcom nie tylko światła, ale też przejazd kolejowy z linią o dużym natężeniu ruchu. Żeby jednak uzyskać pełne efekty na odcinku Bydgoszcz – Inowrocław, będzie potrzebna jeszcze przynajmniej obwodnica Złotnik Kujawskich.
Wychodząc poza granice województwa kujawsko-pomorskiego, w programie budowy 100 obwodnic znalazły się też obwodnice:Człuchowa oraz Brzezia w okolicy Białego Boru. Na południu też planowane są obwodnice np. Kalisza, ale one bezpośrednio już na nasz region nie oddziałują.
Przez Bydgoszcz
Przez Bydgoszcz droga krajowa nr 25 przebiega obecnie ulicami: Koronowską, Nad Torem, przez rondo Maczka Grunwaldzką, dalej Kruszwicką, Grudziądzką i przez przebudowane obecnie ronda Bernardyńskie i Kujawskie w kierunku na Inowrocław.