Do 10 marca prowadzone są konsultacje dotyczące przebiegu linii kolejowych z Centralnego Portu Komunikacyjnego. Na dzisiejszej sesji Sejmiku Województwa dość jednozacznie przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego określił plany przebiegu linii jako niekorzystne dla naszego województwa.
Dyrektor Stańczyk wskazał, że na głównej linii łączącej CPK z Trójmiastem pociągi najwyższej klasy będą zatrzymywały sie tylko w Grudziądzu. Mowa o planowanej linii kolejowej nr 5. Natomiast Bydgoszcz, Toruń i Włocławek będą kluczowymi stacjami w ciągu CPK – Kolobrzeg, ale jak wynika z rozmów z przedstawicielami PKP, linia kolejkowa nr 18 na odcinku Włocławek – Toruń – Bydgoszcz byłaby zmodernizowana jedynie do 160 km/h, czyli nie wiele szybciej niż obecnie. Zdaniem dyrektora Stańczyka nasze wojewôdztwo odegrałoby tylko rolę tranzytowego.
Województwo proponowało swoje uwagi co do przebiegu. Jedna z propozycji zakładała budowę linii z Włocławka w kierunku linii nr 131, przez co w programie CPK znalazłby się Inowrocław ( w praktyce byłaby to budowa łącznicy z Włocławka z Inowrocławiem). Urząd Marszałkowski niktę na Kołobrzeg chciał skierować przez ciąg: Bydgoszcz – Koronowo – Tuchola – Chojnice (obecnie pominięte w planach CPK). Województwo postuluje również o skomunikowanie CPK ze Szczecinem przez Bydgoszcz i Piłę.
Koncepcje Urzędu Marszałkowskiego: