Do sierpnia potrwa nabór w programie KolejPlus. Nie wiadomo jednak czy z niego skorzystamy



Do sierpnia potrwa nabór w programie KolejPlus. Nie wiadomo jednak czy z niego skorzystamy

Do 2028 roku rząd planuje wspomóc kwotą 6,6 mld zł inwestycje w linie kolejowe o charakterze lokalnym. W naszym województwie zdaniem PKP PLK można by przywrócić, w ramach tego programu, kolej do Żnina i Świecia. Decydować będą jednak samorządy, a w naszym województwie do tej pory nie ma jednoznacznego stanowiska.

I etap naboru potrwa do 26 sierpnia – do tego dnia samorządy mogą zgłaszać projekty inwestycyjne zakładające przywrócenie kolei do miast liczących przynajmniej 10 tys. mieszkańców. W naszym województwie takimi miastami są Żnin i Świecie. Samorządy muszą jednak wyłożyć 15% kosztów inwestycji, wówczas państwo pokryje pozostałe 85%.

 

Przywrócenie kolei do Żnina miałoby się odbywać poprzez rewitalizację odcinka Bydgoszcz – Szubin linii nr 356 oraz odbudowę (tory w przeszłości rozebrano) linii do Żnina. PKP PLK szacuje koszt tego przedsięwzięcia na około 300 mln zł, czyli samorządy w perspektywie kilkuletniej musiałyby wydać około45 mln zł.

 

Podobny koszt szacuje się dla budowy linii Terespol Pomorski – Świecie, a właściwie odbudowy, bowiem te tory podobnie jak do Żnina, zostały rozebrane.

 

W marcu Zarząd Województwa odpowiadając na interpelacje radnego Jerzego Gawędy nie chciał jednoznacznie odpowiedzieć, czy województwo zabezpieczy wkład własny do udziału w programie Kolej Plus. Marszałek Całbecki sugerował natomiast, że program opiera się o ,,fikcyjne założenia”.

 

Zatem kluczowe dla realizacji tej inwestycji będą najbliższe 3 miesiące, w których strona samorządowa jeżeli jest zainteresowana, powinna złożyć wnioski.

 

Co dalej z linią nr 281?

Nieco zapomnianą linią w naszym województwie jest linia nr 281 relacji Chojnice – Sępólno Krajeńskie – Więcbork – Mrocza – Nakło – Kcynia – Gniezno. O ile przedmiotem analiz Urzędu Marszałkowskiego jest ewentualna modernizacja odcinka Nakło – Kcynia, dla włączenia tego drugiego miasta do sieci kolejowej, o tyle odcinek północny jest zapomniany, do tego stopnia, iż PKP PLK opracowując potencjalne warianty dla nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej, nawet go nie wyceniło. Powiat sępoleński może mieć jednak duży potencjał z uwagi na położenie wielu mniejszych miasteczek. Żadne z nich nie spełnia jednak wymogu 10 tys. mieszkańców, choć w przypadku Sępólna Krajeńskiego niewiele brakuje.

 

W mojej opinii należy o tej linii też pamiętać chociażby z uwagi na zamiary rządowe związane z realizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego i tzw. szprych szybkiej kolei. Według rządowej koncepcji z Nakła nad Notecią ma wychodzić nowa linia kolejowa nr 400 do Okonka, dla skomunikowania CPK z Koszalinem i Kołobrzegiem. Modernizacja linii nr 281 pozwoliłaby Nakłu stać się ważnym węzłem komunikacyjnym oraz zwiększyła by potencjał linii kolejowych skomunikowanych z CPK. Jeżeli nie z programu Kolej Plus, to warto spróbować poszukać dla linii nr 281 innych źródeł finansowania, a być może nawet potraktować ją jako inwestycje towarzyszącą dla projektów związanych z CPK.