Decyzji politycznej co do rewitalizacji kujawsko-pomorskiego odcinka linii kolejowej nr 356 właściwie cały czas nie ma, bo o ile pojawiają się różne deklaracje, to wciąż brakuje źródła finansowania. PKP PLK, właściciel linii, musi dość poważnie patrzeć na tę inwestycję, skoro w najbliższych miesiącach pod topór ma pójść prawie 150 drzew.
Do piątku można składać oferty w przetargu ogłoszonym przez PKP PLK, który zakłada wycięcie zgodnie z decyzją Starosty Nakielskiego (na wniosek PKP PLK) o wycince 143 drzew na odcinku Bydgoszcz – Szubin linii kolejowej nr 356. Zgodnie z decyzją starosty musi to nastąpi najpóźniej do 31 marca 2021 roku, przy czym do połowy sierpnia obowiązuje okres lęgowy ptaków. Przetarg obejmuje kluczowe dla województwa kujawsko-pomorskie linie kolejowe, łącznie planuje się wyciąć 459 drzew rosnących przy torach.
Co z finansowaniem rewitalizacji?
Zarząd Województwa rozważa rewitalizację odcinka Bydgoszcz – Szubin – Kcynia – granica województwa linii nr 356 jako jeden z wariantów włączenia Kcyni do sieci kolejowej. Drugi wariant to oparcie się odcinek Bydgoszcz – Nakło linii nr 18 oraz Nakło – Kcynia 281. Rewitalizacja któregoś z tych wariantów mogłaby się odbyć w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej, na dzisiaj nie wiemy jednak ile na kolej dostanie w niej województwo kujawsko-pomorskie.
Drugą szansą na rewitalizację wspomnianego odcinka jest rządowy program Kolej Plus, który zakłada dofinansowanie przez budżet państwa 85% inwestycji. Wśród wstępnie wyselekcjonowanych zadań jest przywrócenie kolei do Żnina, co opierałoby się o rewitalizację odcinka Bydgoszcz – Szubin oraz na budowie od nowa torów pomiędzy Szubinem i Żninem. Na dzisiaj nie ma jednak jednoznacznej deklaracji ze strony Samorządu Województwa, czy przystąpi d programu. Strona samorządowa musiałaby pokryć 15% wartości zadania inwestycyjnego.
Według szacunków PKP PLK koszt włączenia Żnina do sieci kolejowej to około 300 mln zł, stąd też samorządy musiały pokryć około 45 mln zł.