W lipcu Wojewódzka Inspektorat Transportu Drogowego skontrolował 16 autobusów prywatnego przewoźnika, świadczącego usługi dla ZDMiKP, w wyniku czego zatrzymano 6 dowodów rejestracyjnych, co wiązało się z wyeliminowaniem 6 pojazdów z ruchu, bowiem ich stan techniczny zagrażał pasażerom i innym uczestnikom ruchu. Radna Grażyna Szabelska wnosi, aby kontrole przeprowadzał również ZDMiKP jako podmiot zlecający.
Otrzymane skargi co do stanu pojazdów prywatnego przewoźnika jeżdżących w ramach komunikacji publicznej mogą budzić niepokój zarówno o bezpieczeństwo pasażerów jak i kierowców tych pojazdów. Te uwagi potwierdza analiza wyników ostatniej kontroli pojazdów przeprowadzona przez Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego, która skutkowała zatrzymaniem aż 6 dowodów rejestracyjnych na16 badanych pojazdów. Wykryte podczas kontroli nieprawidłowości to wycieki płynów z jednostek napędowych, nieprawidłowości w układach zawieszenia i układach kierowniczych, uszkodzone opony (!). Wynika z tego, że pojazdy z powyższymi problemami technicznymi przewoziły w bliżej nieokreślonym czasie mieszkańców, narażając ich na utratę zdrowia bądź życia – pisze w interpelacji radna Grażyna Szabelska – Skala wykrytych nieprawidłowości wskazuje na potencjalne zagrożenia wynikające z zaniechań prywatnego przewoźnika. Jednocześnie, to obowiązkiem Miasta jest obligowanie przewoźnika do zmodernizowania floty, a w razie niewywiązania się z umowy, jej rozwiązanie.
Szczególnie wiele skarg na prywatnego przewoźnika, który obsługuje m.in. linie 51, 56, 58, pojawia się w okresie jesienno-zimowym, gdy wyróżniają się one na tle MZK swoim stanem wizualnym, z którego wynika, że są znacznie rzadziej myte, co jednak również ma wpływ na bezpieczeństwo.
Umowa z firmą Irex trans powoli dobiega końca – na dzień 3 stycznia 2021 roku planuje się rozpisanie przetargu (tak wynika z komunikatu ZDMiKP) na dalszą obsługę części linii, na dzisiaj ZDMiKP nie określił jednak jakie miałyby być to linie.
Miejskie Zakłady Komunikacyjne obsługują zdecydowaną większość linii komunikacyjnych, jako podmiot w 100% należący do Miasta Bydgoszczy. Przetargi na część linii miały na celu uzyskanie oszczędności.