Komisja senacka za sfinansowaniem przez państwo przebudowy Wiaduktów Warszawskich



Fot: ZDMiKP

Od kilku miesięcy wiemy, że prowadzone obecnie naprawy Wiaduktów Warszawskich, które łączą centrum Bydgoszczy z Fordonem są tymczasowe i w perspektywie kilku lat będzie trzeba zbudować nowe mosty. Wiązać będzie się to jednak z kosztami, które z punktu widzenia budżetu Bydgoszczy mogą być trudne do udźwignięcia.

W środę senacka komisja odpowiedzialna za finanse przyjęła poprawkę do budżetu państwa na 2022 rok, aby ująć w nim kwotę 40 mln zł na wsparcie Bydgoszczy Wiadukty są częścią drogi krajowej nr 80.

 

Drogi krajowe w miastach na prawach powiatu znajdują się w zarządzanie Prezydentów Miast. Rząd jednak nie zapewnia środków na ich utrzymanie. Przy ograniczaniu możliwości finansowych samorządów nie ma możliwości w dotychczasowej skali angażować środków samorządowych w utrzymanie dróg krajowych na terenie miast – tak senator uzasadniał swoją poprawkę.

 

Najprawdopodobniej Senat RP stanowisko wobec ustawy budżetowej uchwalonej przez Sejm zajmie w czwartek. Jeżeli Senat przyjmie tą poprawkę, wówczas ustawa budżetowa wróci do Sejmu RP.

 

– Wiadukty Warszawskie należy uznać za wyeksploatowane – ocenił Maciej Gust, z Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej, na a sesji Rady Miasta Bydgoszczy w listopadzie 2020 roku. Wskazywał on, że Wiadukty Warszawskie powstały w latach 70. z założeniami nośności, które nie odpowiadają dzisiejszym standardom natężenia ruchu. Ponadto zastosowano technologię, która się nie sprawdziła, dlatego w latach późniejszych od niej polscy inżynierowie odeszli.