Modernizacja linii kolejowej nr 201 to kluczowa sprawa dla rozwoju Bydgoskiego Węzła Logistycznego, wpłynie ona bowiem na znaczne zwiększenie możliwości przewozowych z portów Gdyni, ale też w Gdańsku. O tym jak jest to ważne pokazuje ostatni okres, gdy ograniczenia infrastrukturalne utrudniają dostawy węgla w kraj.
Linia kolejowa nr 201 według grudniowej propozycji Komisji Europejskiej ma zyskać status linii kolejowej sieci bazowej TEN-T, czyli tworzyć kręgosłup systemu komunikacyjnego Europy. Od wielu lat PKP PLK planuje poważną modernizację tej linii kolejowej zakładającą dobudowę drugiego toru (na pewnym fragmencie nawet będą trzy tory) oraz pełną jej elektryfikację – bez tych inwestycji linia ta nie miałaby szansy znaleźć się w sieci bazowej. Jeszcze nie tak dawno planowano zakończyć te inwestycje w okolicach 2025 roku, ostatnie terminy to już rok 2027, co jest źródłem niepokoju nie tylko dla Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego, ale też władz portu w Gdyni.
Wojna na Ukrainie sprawiła, że Polska musi zastąpić rosyjski węgiel importowanym z innych części świata. Do Polski trafia drogą morską głównie węgiel z Australii i Indonezji. W porcie Gdynia przeładunki węgla w stosunku do ubiegłego roku wzrosły o około 70%, pociągi na wyjazd z portu oczekują jednak z powodu ograniczeń infrastrukturalnych średnio 60 godzin.
Pierwszeństwo w ruchu kolejowym mają zawsze pociągi pasażerskie, stąd też możliwość przejazdu składów z węglem przez Gdynię i Gdańsk jest mocno ograniczona i odbywa się głównie w nocy. Obecnie z gdyńskiego portu wyjeżdża około 15 pociągów z węglem dziennie. Gdyby linia nr 201 była zmodernizowana, to można by ruch towarowy skierować na nią. Zresztą na tym polega koncepcja jej funkcjonowania w TEN-T, jako główne skomunikowanie gdyńskiego portu z krajem. Port w Gdańsku z linią 201 będzie się łączył poprze linię 203 Tczew – Łąg. Z punktu widzenia Bydgoszczy są to ważne rzeczy bowiem linia nr 201 ma połączyć trójmiejskie porty z terminalem Bydgoszcz – Emilianowo.
W grudniu apel do PKP PLK i Ministerstwa Infrastruktury o priorytetowe potraktowanie tej inwestycji wyraził Sejmik Województwa – Ponad dwa lata opóźnień uderzą z jednej strony w Port Morski w Gdyni, dla którego zwiększenia dostępności komunikacyjnej zmodernizowana ma być linia kolejowa nr 201, a także w Węzeł Logistyczny Bydgoszcz, który za jej pośrednictwem skomunikowany jest z portami morskimi w Gdańsku i w Gdyni – czytamy w stanowisku Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego.