W Solcu Kujawskim Lasy Państwowe posiadają Hotel ,,Dobre z Lasu” – w opinii kontrolerów z Najwyższej Izby Kontroli z powodu niegospodarnego zarządzania nim przynosił straty. Mowa o setkach tysięcy złotych rocznie na minusie. Hotel oprócz obsługi wydarzeń związanymi z Lasami Państwowymi jak np. szkolenia, świadczy też usługi komercyjne dla normalnych gości.
Hotelem i restauracja zarządzała firma zewnętrzna w oparciu o rozliczenie ryczałtowe, przez co w roku 2019 hotel osiągnął ponad 446 tys. zł straty, rok później 431,8 tys., a w 2021 roku ponad 575 tys. zł. Dopiero to skłoniło do wprowadzenia działań naprawczych, w tym zmiany sposobu rozliczania z podmiotem prowadzącym hotel zamiast ryczałtu w oparciu o realne wykonanie, co pozwoliło ograniczyć stratę w I półroczu 2022 roku (do tego momentu prowadzona była kontrola NIK) do nieco ponad 36 tys. zł. Zdaniem NIK utrzymywanie takiego stanu rzeczy należy uznać za niegospodarność.
Restauracja przy hotelu prowadzona była w oparciu o ustanowiony w 2014 roku miesięczny czynsz w kwocie 2,5 tys. zł miesięcznie. Pomimo rosnącej inflacji w ostatnich latach, czynsz podniesiono dopiero od czerwca 2022 roku do kwoty 4,8 tys. zł. Po odliczeniu kosztów stałych jakie ponosiło nadleśnictwo na utrzymanie obiektu, rocznie na restauracji w 2018 roku zarobiło zaledwie 1,4 tys. zł.
Brak zatem działań w zakresie negocjacji podwyższenia wysokości czynszu należy ocenić jako działanie nierzetelne – ocenia Najwyższa Izba Kontroli.